Olomoucký kraj se rozhodl, že od poloviny prosince nahradí ve všední dny osobní vlaky z Jeseníku přes Mikulovice do Zlatých Hor autobusy. Ty mají na vlakové přípoje navazovat na nádraží v Jeseníku. Jenže v některých případech tomu tak nebude.

Jedním z rodičů, které změna postihne, je Jaroslava Bednářová z Mikulovic. „Dcery studují v Brně. Z Brna odjíždí po třetí hodině přímým rychlíkem do Jeseníku. V Jeseníku přestoupí na osobní vlak do Zlatých Hor a v půl osmé jsou v Mikulovicích," popsala současný stav Bednářová.

Od 9. prosince ale bude situace jiná

Autobus do Zlatých Hor, na který by měly dcery Jaroslavy Bednářové přestoupit, odjede v 18.55. Čtvrt hodiny před příjezdem rychlíku. „Další autobus jede v půl osmé do Nové Vsi na letiště. Co ale budou mé dcery dělat večer v osm hodin na letišti? Avšak ještě máme na výběr. Buď dojdou domů pěšky, je to jen pár kilometrů, nebo počkají v Jeseníku na další autobus. Ten jede v devět," sdělila Bednářová.

Jak budou její dcery dvě hodiny na jesenickém nádraží trávit? „V půl osmé je vyhodí z vestibulu, protože ten se na noc zamyká. Na sezení v hospodě nejspíš nebudou mít peníze, tak se můžou třeba procházet. Peron v Jeseníku je krytý, takže pršet ani sněžit na ně nebude," nastínila možné alternativy Bednářová. Vlastní auto, kterým by své děti odvezla, si koupit nemůže. Rodinný rozpočet totiž zatěžují výdaje na studia a hypotéka na dům.

Problémů v novém modelu dopravy je podle Jaroslavy Bednářové více. Lidé z Mikulovic se například veřejnou dopravou nedostanou k prvnímu rannímu spěšnému vlaku do Olomouce.

Spojům přes polské Glucholazy hrozilo zrušení

Podle mluvčího Olomouckého kraje Ivo Hegera krajský koordinátor integrovaného dopravního systému (KIDSOK) jednal o situaci v regionu se Sdružením měst a obcí Jesenicka.

„Výsledná podoba jízdních řádů vychází z požadavků starostů, kteří nejlépe znají situaci a potřeby svých občanů. Starostové při jednáních preferovali právě toto řešení, k němuž se proto nakonec přiklonil také KIDSOK," sdělil Heger.

„Jízdní řády tvoří příspěvková organizace kraje. Z pozice obce jsme do nich moc zasahovat nemohli," řekl před několika dny místostarosta Zlatých Hor Jiří Kozel. Podle jeho slov však k zásadním výpadkům spojů nedošlo a jsou větsinou nahrazeny tak, aby na sebe navazovaly.

Představitelé obcí, s nimiž Deník hovořil chápou ekonomické důvody, které kraj k největší změně ve veřejné dopravě na Jesenicku za poslední roky vedly. Vynutilo si jej rozhodnutí ministerstva dopravy. Pro příští rok neobjednalo rychlíky z Jeseníku do Ostravy a spojům přes polské Glucholazy hrozilo zrušení.

Do věci se vložil Olomoucký kraj, který ohrožené vlaky zaplatil jako spěšné. Ze své kasy kvůli tomu musí vydat velkou sumu peněz. Hledal proto úspory a rozhodl se nahradit ve všední dny osobní vlaky z Jeseníku do Zlatých Hor autobusy. Ty narozdíl od vlaku zastavují v centrech obcí a lidi nově dovezou i k jesenické nemocnici.