Podle Libora Černikovského, vedoucího oddělení ochrany čistoty ovzduší ostravské pobočky ČHMÚ, navíc hodnoty přímo ve městě byly pravděpodobně větší. Měřicí stanice stojí v lázních, ve vyšší nadmořské výšce.

Je v Jeseníku stejně špatný vzduch jako v Ostravě?
Samozřejmě tomu tak není. Počet dnů, kdy v roce 2011 došlo k překročení imisního limitu na Ostravsku, bylo více než 100, zatímco v Jeseníku jich bylo třináct, přičemž maximální denní hodnota byla 81 mikrogramů na metr krychlový. Dojem, že se najednou znečištění rozšířilo všude, je mylný. Byla nepříznivá meteorologická situace a vysoké koncentrace se objevily i v jiných oblastech, než na medializovaném Ostravsko-Karvinsku.

Počasí mělo inverzní charakter, ale jak je možné, že se hodnoty v Jeseníku dostaly až tak vysoko?
Je potřeba upřesnit, že stanice, na které měříme, je umístěna v lázních a je potřeba zmínit převýšení nad údolím, samotným městem.

Tedy v ulicích města mohlo být ještě hůře?
Ano, může to tak být.

Samotné zdroje znečištění?
Spekuluje se i o ovlivnění ovzduší v Jeseníku z polské strany. Je to možné? Je to spekulace. Žádný výzkum jsme v tomto směru nedělali. Tedy zjednodušeně řečeno: co Jeseník z komínů a výfuků vyprodukoval, to se při inverzi dostalo do takových koncentrací, že hodnoty dosáhly úrovně Ostravska. Při daných rozptylových podmínkách šlo o vliv zdrojů, které jsou v Jeseníkách. Zejména lokálních topenišť: čím si lidé zatopili, to také dýchali. Nejen v Jeseníku, ale v každé vesnici v údolí, která jsou v tomto směru velmi náchylná, vzduch se v nich hůře rozptyluje. Proto se v zimních měsících stane, že když někde zatopí odpadem, může tam být stejně špatně jako v Ostravě.

Opět jsme u toho: když víme, že jsou v zimě dny s horšími rozptylovými podmínkami, lidé by měli myslet na to, jestli pojedou autem, čím zatopí…
Nabízí se to, aby lidé minimálně v těchto dnech přešli na hromadnou dopravu. Na druhou stranu tato oblast nemá tak hustou síť veřejné dopravy a nechci proto dávat nějaké zjednodušující rady. Ano, je to vhodné, ale lidé se samozřejmě musejí nějak dostat do práce. V Ostravě, když necháme auto doma, mají obyvatelé řadu možností využít hromadnou dopravu, ale v oblasti, kde jede autobus dvakrát za den? To se pak lehce radí, ale musí to být samozřejmě reálné. Základ je v lokálním vytápění, zejména tomu je třeba věnovat pozornost a hledat zlepšení.