"Vyplývá to z našich pravidelných kontrol. Předváděcích akcí je v celém Česku stále méně. Zato registrujeme například enormní nárůst tzv. rizikových webů, tedy stránek, které nabízejí řekněme problémové zboží a problémový způsob prodeje. V roce 2015 jsme zaznamenali čtyři takové, v roce 2016 stejně tak, ovšem od loňského roku je to prakticky jeden takový web denně,“ uvádí mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.

Jak podobné stránky fungují? Poměrně věrně to popisují inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Nepoctivé weby nabízejí zboží všeho druhu. Princip, jak nalákat člověka, je ale u všech velmi podobný. Zástupci SZPI uvádějí příklad na webech, které nabízejí tzv. „zázračné“ pilulky a další podobné „zdraví prospěšné“ preparáty.

Ty se vyskytují velmi často. „Na začátku je většinou reklama někde na internetových stránkách, nebo dokonce e-mail, který přijde přímo vám. Pokud kliknete na odkaz, ocitnete se na webových stránkách, které budí zdání, že se zabývají třeba zdravou výživou. Najdete tam spousty informací a článků o zázračných účincích daných produktů, nadšené reakce údajných zákazníků, kteří již produkt vyzkoušeli a další. Připraven je i klik na formulář či jiný způsob, jak si produkt či produkty rovnou objednat,“ říká mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Zde ovšem pozor! Pokud už vyplníte dané kolonky a odešlete je, dojde mezi vámi a dodavatelem k uzavření smlouvy na dálku. Ta je platná a zakotvena v českém občanském zákoníku. A kolotoč nejrůznějších problémů se může roztočit.

Například sídlo daných firem je velmi často mimo Česko či dokonce mimo země Evropské unie. Už to může přinést spousty problémů při případných reklamacích, nebo snaze odstoupit od smlouvy.

PRODEJCI TO URČITĚ NEDĚLAJÍ PRO RADOST ZÁKAZNÍKŮ!

Zboží, které vám zašleme zdarma, stačí jen zaplatit poštovné! Další z fint, se kterými dnes „šmejdi“ velmi často oslovují potenciální oběti ve formě telefonických nabídek i po internetu. I tady ovšem platí jediné rozumné řešení. Nebrat! „Zpravidla to funguje tak, že vám nabízejí první zásilku za cenu poštovného a následně se zeptají, zda mohou své zboží posílat takto pravidelně. Zdůrazňuji, že za cenu poštovného je vždy jen daná první zásilka,“ popisuje fintu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Vše je ale podáno tak, že zákazník fintu neprokoukne, dá souhlas se zasláním, přijde první balíček za zmíněné poštovné a pak již pravidelně chodí další. Smlouvy jsou přitom postaveny tak, že odstoupení od nich bývá velmi tvrdý oříšek. A ceny zasílaných produktů? Často mnohem vyšší než v běžné obchodní síti.

Různých „fintiček“ mají „šmejdi“ ve světě internetu i telefonních nabídek připraveno mnoho a je jedno, zda jde o pilulky, parfémy, ponožky, rybí tuk, holící břity či cokoli jiného. Rada, jak se všem takovým obchodnickým odpornostem vyhnout, je přitom velmi jednoduchá. „V prvé řadě na takové nabídky vůbec nereagovat. Prodejci volí tento způsob ne proto, že chtějí spotřebitelům udělat radost, ale protože z toho mají zisk. Když bude spotřebitel přemýšlet takto a podobné výrobky vyhledá v kamenné provozovně, zpravidla ušetří peníze a nebude čelit mnoha problémům,“ dodává mluvčí ČOI.


Rady a formuláře, jak odstoupit od nevýhodných smluv, aktualizovaný seznam rizikových webů a e-shopů, kontakty, kam se obrátit s prosbou o radu a pomoc a mnoho dalších užitečných rad a odkazů najdou zájemci na webu České obchodní inspekce www.coi.cz. Spousty užitečných informací například o nekvalitních vitamínových produktech, které slíbená procenta vitamínů rozhodně neobsahují, a dalších podobných nešvarech, texty, články a další rady spotřebitelům, nabízí také web Státní zemědělské a potravinářské inspekce www.szpi.cz.

Lékařská pohotovost v Městské nemocnici Ostrava. Ilustrační foto.
Systém pohotovosti je špatný, shodují se lékaři i politici