Stavba východní části severního obchvatu Opavy se zatím neodchyluje od stanoveného časového harmonogramu.
„Pokud nenastanou nepředvídané komplikace, dojde ke konci příštího roku k jeho zprovoznění. U jeho západní části už stát vykoupil 72,2 procenta pozemků. Bylo vydáno územní rozhodnutí i první stavební povolení,“ říká tajemník sdružení Martin Dostál.
Podle zástupců sdružení již byly podány první návrhy na vyvlastnění, s dalšími vlastníky stát ještě jedná. Všichni věří, že vlastníci pozemků státu vyjdou vstříc.
Otevírá se totiž unikátní šance si ještě sáhnout na peníze z evropských fondů. Stát rovněž pracuje na dalších úsecích „jedenáctky“ mezi Ostravou a Opavou.
Jde o úsek v Nových Sedlicích, který je stabilizován v rámci schválených Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje. V rámci posuzování vlivů stavby na životní prostředí připadá v úvahu buď varianta průtahu, nebo zářezová varianta severního obchvatu.
„První kolo EIA proběhlo loni, krajský úřad ale po Ředitelství silnic a dálnic chce zhotovit velkou EIA, na které se intenzivně pracuje“, dodává tajemník Sdružení Dostál.
Otazník se vznáší nad jedenáctkou v Komárově. Z původních tří návrhů vypadla varianta průtahu, ve hře zůstává státem preferovaná jižní varianta obchvatu, její severní verzi zase prosazuje městská část Suché Lazce. Ta však naráží na odpor Velkých Hoštic.
Dopravním otloukánekem je Prodloužená Rudná, která představuje největší bolest našeho kraje. Tento nedokončený 400 metrový úsek má na svědomí každodenně ucpané silnice v Porubě. Od podzimu sice platí EIA, ale stále nevyřešené je věcné břemeno a stavební povolení.
Stát už podal návrh na vyvlastnění.
„Byli bychom velmi rádi, kdyby se ten problém podařilo odblokovat. Je to ale hodně složité“, říká závěrem tajemník Sdružení Martin Dostál.
PŘIPRAVUJÍ SE I DALŠÍ ÚSEKY NA KRNOV
Na I/57 na Krnov pokračuje příprava obchvatu Skrochovic.
„Tato stavba je stabilizovaná v územním plánu a stát má platnou EIA. Letos se připraví záměr projektu a ekonomické posouzení,“ objasňuje Martin Dostál.
Intenzivně se pracuje na obchvatu Krnova, který byl zahájený loni v létě. Peníze na stavbu jsou zajištěné a předpokládá se jeho spolufinancování z evropských fondů.
Celkové náklady na jeho vybudování se pohybují ve výši 1,148 miliardy korun včetně DPH.
Krnovská radnice se Sdružením se snaží urychlit přípravu západního obchvatu města, stát chce naopak zlepšit silniční napojení ze severovýchodního obchvatu na hraniční přechod s Polskem.