Pro všechny nadšené výletníky a obzvlášť pro sběratele dřevěných Turistických známek je tady letní hra, se kterou se vydají po stopách slavných milenců. Doba i počasí konečně přeje výletům po ČeskoSlovensku a sezóna plná objevování a zážitků může začít.
Jako součást kampaně Láska má 1000 jmen Kofola vytvořila ve spolupráci s oficiálním vydavatelem Turistických známek speciální edici dřevěných plaket s osmi mileneckými dvojicemi. Kdo chce nasbírat celou kolekci, musí projet Česko křížem krážem a zaskočit i na Slovensko. Tipy na výlety i kompletní přehled zapojených restaurací najdete na mapě na webu kofola.cz/protebe.
Víte, ve kterém městě se potkal lázeňský Švihák Johann Wolfgang von Goethe se svou poslední múzou Ulrikou? A jakou přezdívkou ji tehdy mohl oslovovat? Jaká něžná slova volila pro Petra Voka z Rožmberka jeho milá? Speciální edice Turistických známek odhaluje, jak se v soukromí mohly oslovovat slavné milenecké páry naší historie.
Z letního výletu si tak lidé přivezou suvenýr vonící po lipovém dřevu, a navíc se díky audionahrávkám namluveným hercem Igorem Chmelou dozví, jakými peripetiemi si slavné lásky prošly. Sedm českých párů doplňuje jeden slovenský. Mezi vybranými osobnostmi je i Karel Hynek Mácha a jeho láska Lori.
Ti nejpilnější sběratelé, kterým se podaří shromáždit všechny dvojice, si mohou napsat o speciální patnáctou Prémiovou známku, která jim přijde poštou. Pro první stovku nejrychlejších je připravena i dřevěná sběratelská nástěnka, na kterou si mohou známky vystavit.
Podpora turistiky i pohostinství
Každá dvojice známek bude k dostání v kraji, ke kterému měly vybrané osobnosti silné pouto. Turisté známku získají za dvě Kofoly a desetikorunu ve stovkách zapojených podniků. Kofola chce tímto způsobem podobně jako v loňském roce podpořit lokální turistiku i místní restaurací, stánků s občerstvením a pohostinství, které se probouzí z dlouhého zimního spánku „Známky od nás provozovatelé získávají zdarma a jejich vydávání, stejně jako zisk z nich, je plně v jejich rukou. Známky navazují na kampaň Láska má 1000 jmen a věnují se tématu přezdívek. Láska i se všemi milými a hravými jmény podle nás kvetla vždy a všude,“ říká marketingový manažer Kofoly Břetislav Koláček.
V Moravskoslezském kraji se váže příběh Ondráše a Markytky. Ondráš z Janovic byl nejslavnější slezský zbojník počátku 18. století. O jeho lásce ke krásné Markytce se dozvídáme díky filmovému zpracování.
Na začátku byli dva kamarádi, Ondráš a Juráš. Společně se zbojnickou družinou loupili v beskydských hvozdech. Jednou je v lese zahlédla Markytka – a jak už to tak bývá, zalíbila se oběma. Markytka ale dala přednost Ondrášovi.
Odstrčený Juráš žárlil a po různých peripetiích příběh vyvrcholí tím, že bývalý přítel Ondráše zabije jeho vlastní valaškou na vesnické tancovačce. A přímo Markytce před očima. Legenda o lásce a zradě se odehrává v beskydských kopcích a Turistické známky s Ondrášem a Markytkou jsou k dostání právě na severu Moravy.
S výlety ale nemusíte zůstat jen u nás. Můžete se vydat na romantický jih Čech po stopách Petra Voka a Zuzany Vojířové, do malebných středních Čech za legendou kníže Břetislava a Jitky, na tajemný západ Čech, kde prožili lásku Johann Wolfgang von Goethe a Ulrika von Levetzow či do krásných východních Čech za nejslavnějším českým králem Karlem IV. a jeho poslední ženou Alžbětou (Eliškou) Pomořanskou, z jejichž manželství vzešlo šest dětí.
Turistické známky - vzpomínky s vůní dřeva jsou suvenýrem a zároveň potvrzením o dosažení Turistického známkového místa. Vznikly v Jeseníkách před 25 lety.
Číslovaná řada sleduje hřebeny hor, toky splavných řek, mapuje hrady, zámky, historická města, přírodní rezervace, technické památky, vinařské obce…
Webové stránky, mobilní aplikace i každoročně tištěný atlas fungují jako živý průvodce po přírodních a kulturních památkách České republiky a dalších zemí.
Celý systém je s velkou péčí dále rozšiřován. O vzniku nových Turistických známkových míst rozhodují v internetovém hlasování sami sběratelé.