Firma Geosan Group, která staví parkovací dům před fifejdskou nemocnicí, jedná s městem o dalším postupu. V opačném případě by totiž hrozilo zastavení stavby. Důvod? Peníze. Respektive jejich nedostatek. Všeobecné zdražování se dotklo i této léta očekávané stavby, která byla podepsána na 400 milionů korun bez DPH (483 milionů s daní). V důsledku turbulentního nárůstu cen stavebního materiálu, ale i energií a dalších výdajů už není možné parkovací dům za rok a půl starou ujednanou cenu postavit.

Vodní svět Sareza (Čapkárna), 2. června 2019 v Ostravě.
Čapkárna v Ostravě je stále zavřená, víme ale, kdy se vodní svět opět rozjede

A do kapsy bude muset sáhnout město coby investor. „Nemůžeme po firmě žádat stavbu na vlastní náklady. S možností prodražení počítá zákon. Ministerstvo společně s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydalo metodický pokyn, který říká, jaké máme možnosti a v jakých limitech lze navýšení ceny realizovat,“ informuje investiční náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová. Obě strany už společně jednají o uzavření dodatku s vícenáklady, a to ve výši deseti až třiceti milionů korun.

„Teprve řešíme, o jak velké prodražení stavby půjde. Zatím jsme nedospěli ke konkrétnímu číslu,“ reagoval stručně Jiří Krzys z ostravského výrobního závodu Geosan Group. O odstoupení od smlouvy město neuvažuje – i proto, že Geosan je až třetí firmou, která byla schopna a ochotna parkovací dům postavit. Vítěz veřejné zakázky (Gemo) s podezřele nízkou cenou to odmítl, stejně jako posléze druhá firma v pořadí (Hochtief), která už se zakázkou nepočítala.

7 pater, 465 parkovacích míst

„Pokud bychom dnes měli zakázku soutěžit znovu, dostali bychom se do výrazných technických problémů, museli bychom stavbu zakonzervovat a čekat, nehledě na to, že za stejnou cenu bychom parkovací dům už stejně nepostavili,“ popisuje možnosti Zuzana Bajgarová. Město podle ní má navíc uzavřenou velmi dobrou smlouvu, kde prodražení z důvodu externích vlivů je patrně jediné možné riziko.

Povodně, 11. července 1997, Ostrava-Koblov.
Povodeň 1997 v Ostravě, podívejte se po čtvrt století na exkluzivní fotogalerii

„Firma od zakázky jen tak jednoduše odejít nemůže, ale za podmínek před rokem a půl už se stavby zkrátka nerealizují. Proto jednáme a někomu se to může zdát jako vysoká cena, ale musíme ji poměřovat vůči zakázce jako takové,“ říká náměstkyně, podle níž už město dostalo na srozuměnou, že v případě odmítnutí jednat o ceně by práce musely být zastaveny.

„Směřujeme k dohodě, dál se pracuje a evidujeme zpoždění nanejvýš o několik týdnů,“ říká Bajgarová ke stavbě parkovacího domu, kde zatím probíhají primárně zemní práce. Hotovo má být do konce příštího roku, sedmipatrový parkovací dům má pojmout až 465 vozidel. Znatelně tak uleví problematickým podmínkám přímo v nemocničním areálu, kde už mnohdy není kde zaparkovat.