Bohužel se najdou lidé, kteří linku 155 zneužívají. Jak redakci potvrdil tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl, rozlišuje se zneužití, nadužívání záchranné služby a pak také neindikovaná volání.

„V prvním případě jde o skutečně zlomyslné zneužití tísňové linky. To znamená například vymyšlená a ne-existující dopravní nehoda,“ vysvětluje Humpl a dodává:

„Před časem jsme řešili v rámci kraje případ muže, který si přivolal posádku cestou z večírku a operátorce nahlásil vážné zdravotní obtíže manželky. Ta měla být doma a neschopná pohybu. Dohodl se proto s dispečerkou, že jej posádka vezme po cestě na adresu bydliště na palubu, aby zpřístupnil byt a umožnil zásah u nemocné.“

Jak dále uvedl, po příjezdu se ukázalo, že paní žádnou pomoc nepotřebuje a o ničem neví.

„Následně muž sdělil, že se jen potřeboval dostat z večírku domů, tak si zavolal. A že přece platí daně. Takové události zneužití jsou naštěstí spíše výjimečné,“ podotkl.

Častější podle něj bývá, že si volající neověří situaci a skutečný stav nemocného.

„Dochází k voláním z třetí ruky, kdy na linku tísňového volání telefonuje a žádá výjezd zdravotnické záchranné služby člověk, který pacienta vůbec neviděl,“ uvedl s tím, že pak jsou to nadužívání, což je asi nejčastější typ telefonátů na tísňovou linku, nejde-li o ohrožení života nebo akutní zhoršení zdravotního stavu.

„Lidé žádají zásah záchranné služby k úrazu končetiny, který se stal před několika dny, k dlouhodobým zdravotním obtížím, které se nijak nezhoršily či ke zvýšené teplotě. Tedy ke stavům, které může ošetřit praktický nebo odborný lékař v ambulanci nebo v rámci pohotovostní služby v nemocnici,“ řekl.

Vysvětlil také problém neindikovaných volání.

„Na linku 155 volají i lidé, kteří potřebují řešit například sociální situaci svou nebo svého blízkého, či chtějí poradit, kde nalézt ordinujícího lékaře. K tomuto účelu však linky tísňového volání neslouží a občané by měli využívat čísla našeho Informačního centra (553 777 777), či jiných, netísňových kontaktů,“ uzavřel.