Rozhodl se tedy využít svého práva na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dní, o čemž prodejce písemně informoval a zboží vrátil na adresu provozovatele e-shopu.

„Byl hodně překvapen, když mu provozovatel e-shopu sdělil, že musí zboží odeslat na adresu v Číně, protože on sám není prodejcem, ale pouze nákup zprostředkoval. Pana Josefa odkázal na obchodní podmínky e-shopu. Pan Jozef se dozvěděl, že provozovatel e-shopu ve skutečnosti podniká tak, že objednávky, které přes stránky jeho e-shopu spotřebitel učiní, pouze ,přeobjedná’ u různých dalších, spotřebiteli v době objednání neznámých prodejců v Číně. A to jménem spotřebitele a na jeho účet,“ vysvětlila Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska (SOS-MaS). Právě na poradnu sdružení se obrátil s žádostí o radu pan Josef.

Podle předsedkyně SOS-MaS se zmíněný provozovatel e-shopu snaží své odpovědnosti za průběh celé transakce navíc zprostit řadou ujednání. Například informacemi, že „Poskytovatel neodpovídá za jakost zboží, jeho kvalitu ani soulad s Evropskými normami“, „Zboží bude dodáno bez českého návodu“, „Reklamaci je potřeba uplatňovat u dodavatele v Číně“.

„Spotřebitel toto vše nemá šanci z vizuální podoby e-shopu ani podle procesu objednávání rozpoznat, a očekává tak stejnou míru odpovědnosti jako při nákupu v jiných e-shopech. Přestože obchodní podmínky nesmí obsahovat zakázaná či pro spotřebitele překvapivá ujednání a takováto spotřebitele v konečném důsledku nezavazují, může nás jejich přečtení před uzavřením smlouvy uchránit před budoucími problémy. Pokud by si pan Jozef před zaškrtnutím tlačítka souhlasu s obchodními podmínkami tyto podmínky otevřel, pak by patrně nikdy objednávku a peníze neodeslal,“ uvedla Marcela Reichelová s tím, že český provozovatel e-shopu není přístupný mimosoudní dohodě.

„A tak panu Jozefovi patrně nezbyde, než se svého nároku domáhat soudní cestou, či zboží vrátit dodavateli do Číny s nejistým výsledkem,“ dodala Marcela Reichelová.

Podle ní v poradnách SOS-MaS přibývá lidí, kteří mají negativní zkušenosti s nákupem na dálku. „Hrozící rizika při nákupech na internetu lidé často podceňují. Přitom ve většině případů by pozorný spotřebitel dokázal riziko podle určitých ukazatelů rozpoznat. Musel by se však kromě výběru samotného zboží pečlivěji zaměřit také na výběr e-shopu, u něhož objednávku učiní,“ dodala předsedkyně SOS-MSK.

k tématu: Dodržování právních předpisů v oblasti internetového obchodování průběžně monitoruje Česká obchodní inspekce (ČOI). Ve druhém čtvrtletí roku 2019 provedli 232 kontrol a porušení zákona zaznamenali ve 195 případech. „Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající uchylují k nekalým praktikám vůči spotřebitelům. Závady se vyskytují i v případě seznámení spotřebitele s cenou, v obecných informačních povinnostech nebo při procesu vyřizování uplatněných reklamací,“ poznamenal k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Ilustrační foto.
Loni se burčák prodával už v polovině srpna. Kdy bude v Ostravě k mání letos?