Ranní problémy byly přitom zbytečné. Tabule a značky zakazující vjezd na most se totiž objevily více než hodinu před jeho oficiálním uzavřením. To bylo ohlášeno na osmou hodinu ranní - VÍCE ZDE.

Když Deník asi 15 minut před osmou hodinou zaparkoval u zákazové značky, objevilo se policejní vozidlo se zapnutými majáky, jež místem – zřejmě v pravidelných intervalech – projíždělo. Po krátkém vysvětlení se ukázalo, že most má být opravdu uzavřený až v osm hodin.

Uzavřený most přes řeku Odru v Ostravě-Přívoze, 31. května 2021. Ranní situace hned první den uzavírky.
Dopravní kolaps na Ostravsku vyvolal diskusi na sítích. Zapojili se i politici

„Tu značku otočili zbytečně dříve, asi to chtěli mít připravené. Přitom ale stačilo, aby ji pootočili bokem a řidiči mohli dále pokračovat. V osm ji pak mohli dát čelně k přijíždějícím autům,“ řekl Deníku policista.

Za značkou se posléze začala tvořit menší kolona. Šlo o naštvané řidiče spoléhající na informaci o uzavření mostu od osmé hodiny. Po ubezpečení, že tomu tak opravdu je, pokračovali směrem na most.

Uzavřený most přes řeku Odru v Ostravě-Přívoze, 31. května 2021. Ranní situace hned první den uzavírky.Uzavřený most přes řeku Odru v Ostravě-Přívoze, 31. května 2021. Ranní situace hned první den uzavírky.Zdroj: Deník/Lukáš Kaboň

„Počítal jsem s tím, měl jsem podle toho naplánovanou cestu,“ řekl Deníku Lukáš Mrovec, jenž patřil k posledním, komu se podařilo přes most dostal. Podle Miroslava Mazala z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) došlo k neoprávněné manipulaci se značkami.

Až ke kostelu

Řidiče zmátly i značky mezi Hlučínem a Ludgeřovicemi, které od rána bez upřesnění časového údaje upozorňovaly na uzavírku. Drtivá většina aut se proto vydala na objízdnou trasu přes Ludgeřovice, Petřkovice a Koblov určenou pro osobní dopravu.

Uzavřený most přes řeku Odru v Ostravě-Přívoze, 31. května 2021. Ranní situace hned první den uzavírky.Uzavřený most přes řeku Odru v Ostravě-Přívoze, 31. května 2021. Ranní situace hned první den uzavírky.Zdroj: Deník/Lukáš Kaboň

Kolony dosahovaly několika kilometrů a táhly se až k ludgeřovickému kostelu. Motoristé si cestu, která se dá běžně zvládnout za 9 až 11 minut, prodloužili o desítky minut. Podobná, ne-li horší situace nastane i v dalších dnech.

Špatný stav

Oprava mostu je naplánována až do konce letošního roku. Jde o jediné přemostění na hlavní trase mezi Hlučínskem a Ostravou. Denně tudy projedou desítky tisíc vozidel.

Oprava mostu v Ostravě-Porubě zřejmě potrvá do konce roku.
Řidiče v Porubě čekají komplikace a zácpy. Uzavře se ulice 17. listopadu

„Kompletní oprava spočívá v obnově protikorozní ochrany ocelových konstrukcí, dále bude vyměněn mostní závěr, který po letech služby netěsní a nebrání protékání vody. Na mostě byla zjištěna nefunkční hydroizolace, což je předpoklad pro nadstandardní četnost tvorby výtluků a podobných poruch vozovky. Dosluhující izolační části budou obnoveny. Harmonogram prací rovněž počítá s provedením sanace spodní stavby,“ uvedl Miroslav Mazal z Ředitelství silnic a dálnic s tím, že poslední rozsáhlejší oprava mostu byla provedena v roce 1998.

Autobusy ano, ale…

Most zůstává otevřený pouze pro složky integrovaného záchranného systému, cyklisty, pěší a městskou dopravu. Autobusy jedoucí po nové I/56 zatím k mostu projedou bez problémů. Potíže ale mají například autobusy na linkách 56 a 68. Jejich trasa totiž vede přes Ludgeřovice. V pondělí tak uvízly mezi auty a nabíraly velká zpoždění.

ŘSD chce opravit most silnice I/56 u Outlet Areny Moravia.
Frekventovaný most v Ostravě u Outlet Areny bude uzavřen do konce roku

Jak Deník ověřil, kolony se tvořily i před devátou hodinou. Dopravu v Petřkovicích usměrňovala městská policie. „Je to prostě ucpané,“ pokrčil rameny jeden ze strážníků.

I odpoledne

Kolaps nastal i během odpolední dopravní špičky. Opět se tvořily dlouhé kolony, tentokrát ve směru z Ostravy. Dilema, jak se co nejrychleji dostat domů, řešil i senátor a předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera, který se kolem patnácté hodiny vracel z Ostravy do Bolatic. Původně chtěl jet na Koblov. Když si ale telefonicky ověřil, že dopravní situace je velmi nepříznivá, zvolil jinou trasu.

Mosty v Rudné ulici mezi ostravským městským stadionem a vlakovým nádražím Ostrava-Vítkovice čeká bourání a následná výstavba nových pilířů. Omezení potrvají dva roky. Stav v květnu 2021.
Řidiče v Ostravě čekají měsíce pekla! Mosty na Rudné půjdou k zemi

„V Přívoze jsem najel na dálnici D1, poté na Rudnou a pak na I/11. „Z I/11 jsem odbočil na Háj ve Slezsku a pokračoval do Dolního Benešova a pak do Bolatic. Z Přívozu mi to trvalo tak 30 minut, doprava byla plynulá,“ popsal Deníku svou cestu Herbert Pavera, který stojí v čele Sdružení obcí Hlučínska, jež bojuje o vybudování obchvatu Hlučínska a navazujícího nového mostu přes řeku Odru.

Drtivá kritika

Reakce řidičů na uzavření mostu a následný kolaps byla na sociálních sítích drtivá. Mimo jiné poukazovali na to, že opravy měly začít v době lockdownu, kdy byl provoz podstatně menší. Další kritizovali, že i přes mnohaletou diskusi stále nestojí nový most přes Odru, o němž se mluví jako o nezbytnosti. Má se stát součástí chystaného obchvatu Hlučínska.

Rekonstrukce dlouho připravované silnice se rozjíždí.
Začne rekonstrukce silnice ze Staré Bělé do Klimkovic a Polanky. Potrvá přes rok

„Takže do práce budu na ranní jezdit ve čtyři,“ posteskl si jeden z diskutujících. Motoristé také dávali různé rady a doporučení, například cestovat přes Polsko. „Hlučín, přes Šilheřovice, Chalupki, Bohumín a na dálnici,“ uvedl na facebooku Stanislav Pražák.

Druhá objízdná trasa, určená pro nákladní vozy, vede přes Hlučín a Děhylov. I zde byly zaznamenány problémy.

K tématu
Kvůli dopravnímu kolapsu, který nastal po uzavření mostu přes řeku Odru, se do problémů dostaly i některé autobusové spoje. Ty sice mohou přes most projet, uvízly však v kolonách. „Na místě se kvůli zatíženému provozu tvořily kolony, které měly za následek zpoždění především na linkách 52, 56, 66, 67 a 68. Dispečeři také řešili na deset výpadků spojů. Dopravní podnik Ostrava tyto výpadky pružně řešil průběžným nahrazováním záložních vozů z garáží tak, aby co nejefektivněji minimalizoval dopad na pohodlí našich cestujících. Obecně vznikala v úseku zpoždění až desítky minut,“ sdělila Deníku mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová.