Kdo v uplynulých týdnech zavítal na zastávku Vozovna trolejbusů na Sokolské třídě, patrně si všiml nového designu označníku. Ty staré Dopravní podnik začíná nahrazovat, stejně jako třeba obměňuje vozový park nebo mění design svých vozů, kde z modré a bílé barvy přešel na tyrkysovou.

Městská část Mariánské Hory a Hulváky, 6. února 2020 v Ostravě.
Mariánské Hory a Hulváky se vrhnou na rekonstrukce ulic

Nový typ zastávkového označníku obsahuje především malý monitor, na němž se zobrazují klasické tabulkové jízdní řády a spousta dalších funkcí.

„Pro zvýšení pohodlí cestujících jsme se rozhodli, že v pilotním provozu vyzkoušíme variantu zastávky s informačním panelem a s e-paperem pro zobrazení jízdních řádů a případných dalších informací, které bychom chtěli na zastávce poskytnout,“ sdělila na dotaz Deníku mluvčí DPO Karolina Rycková, podle níž je možné na obrazovce vyvolat i další doplňkové údaje, například zobrazit mapu, cenu jízdného, navazující spoje a podobně.

Zásah hasičů u nehody v Šilheřovicích.
Tragický víkend v Moravskoslezském kraji: dva mrtví a vážně zraněná motorkářka

A chytrý panel ocení i nevidomí cestující. „Zastávka jim dokáže přečíst jízdní řád nebo požadovanou informaci,“ vysvětlila Rycková.

Nový design ve městě

Nové označníky budou vycházet z konceptu hlavního architekta města, jde o pilotní projekt, který bude součástí městského mobiliáře v novém designu. „Ne na všech zastávkách však máme eklektickou přípojku, a proto testujeme i variantu e-paperu s fotovoltaickými bateriemi pro zobrazení i pro osvětlení jízdního řádu,“ dodala mluvčí Rycková.

Vítkovické nádraží v Ostravě.
PODÍVEJTE SE: Smrad, špína… a snahy o obnovu. Vítkovické nádraží zatím chátrá

Dopravce nyní začíná pilotní označník vyhodnocovat a poté se rozhodne, na které zastávky je případně rozmístí dál.

„Teprve budeme vyhodnocovat přínos tohoto projektu. Především ještě nebyla pořádná zima – přeci jen je to technika, takže chceme, aby monitor prověřil i skutečně tuhý mráz. Uvidíme, zda ještě přijde. Poté funkčnost monitoru a jeho přínos plně vyhodnotíme a rozhodneme, co dál,“ sdělil Deníku ředitel DPO Daniel Morys.

Oproti „chytrým zastávkám“ – velkým panelům na frekventovaných místech, které zobrazují „jen“ čas zbývající do příjezdu konkrétní linky s názvem cílové stanice – si cestující na monitoru zjistí další údaje, které znají z běžných jízdních řádů – tedy trasu linky, informaci, kdy bude spoj stavět, na které zastávce a podobně.