Mluvčí Záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš HumplJaké základy první pomoci by měl umět zvládnout každý člověk?

Měli bychom si umět poradit s ošetřením lehkých úrazů a běžných onemocnění. Na tísňovou linku často volají lidé, kteří žádají zásah zdravotnické záchranné služby, přičemž se u pacienta jedná o poměrně banální obtíže – například řeznou ránu prstu nebo zvýšenou tělesnou teplotu. K dovednostem, které ovládáme, by však mělo patřit také poskytnutí pomoci v život ohrožujících případech. Mezi takové můžeme počítat třeba selhání základních životních funkcí, tedy poruchy vědomí, zástavu dechu a srdeční činnosti. Rychlý a správný zásah v rámci první pomoci vyžaduje i prudké zevní krvácení.

Jsou podle vás znalosti dětí ohledně první pomoci na dostatečné úrovni?

Děti mnohdy svými dovednostmi a znalostmi pozitivně překvapí. Záleží pochopitelně nejen na situaci, ale také na jejich věku. Studie ukazují, že dítě zhruba od dvanáctého roku dokáže provádět dostatečně nepřímou srdeční masáž. I v daleko mladším věku se mohou naučit jednotlivé kroky správného postupu při poskytování první pomoci. Kupříkladu přivolání pomoci na tísňové lince dle našich zkušeností zvládne i šesti – sedmileté dítě. Úroveň u stejně starých dětských zachránců se pochopitelně velice liší a velmi se v tom projevuje podnětnost prostředí a výchovy, v nichž dítě vyrůstá.

O životě a smrti mnohdy rozhodují vteřiny. Daří se zdravotníkům dodržovat dojezdové časy Můžete zmínit, jaké jsou limity?

Ano, u život náhle ohrožujících stavů mohou přežití pacienta skutečně ovlivnit první minuty od vzniku obtíží. Časový limit dojezdu zdravotnické posádky činí ze zákona dvacet minut od nahlášení události. Tuto dobu naše posádky splňují v přibližně 98 procentech událostí. Výjimečně samozřejmě může dojít k překročení tohoto limitu, především v odlehlých nebo horských oblastech kraje, v zimních podmínkách – či z důvodu uzávěr silnic a objízdných tras.

Jistě se shodneme na tom, že prevence je hodně důležitá. Je o besedy a kurzy se záchranáři ze strany veřejnosti zájem?

Úkolem zdravotnické záchranné služby je především poskytování přednemocniční neodkladné péče, na provádění plošné prevence bohužel nemáme dostatečné kapacity. Pokud však záchranáři přednášejí o první pomoci, lektorují kurzy s touto tématikou nebo prezentují svou činnost na veřejných akcích, pak se setkávají se značným zájmem lidí. Mezi významné akce, na nichž záchranná služba pravidelně představuje svou činnosti, jakož i edukuje o základech první pomoci, jsou v Moravskoslezském kraji například Dny NATO.