Průmyslové podniky dnes už vesměs splňují přísné evropské normy. Jaký je další „recept“ vlády na zlepšení ovzduší v regionu?
„Nejde o zázračné věci, ale aspoň tady známe podíl hlavních znečišťovatelů – jsou to topeniště, doprava, průmysl a vliv Polska, přičemž každý díl této skládačky má jiné řešení.

Které je nejjednodušší?
Kotlíkové dotace. Víte, že před dvěma měsíci jsme do regionu přivezli další miliardu korun, což znamená, že každý, kdo nebude mít ani korunu v kapse, ale bude mít vůli, tak si může nový kotel koupit. Během dvou tří let takto opravdu ubudou ze vzduchu desítky, možná stovka tun prachu.“

Největší problém je ale doprava…
„To rozhodně. Tady naštěstí pomůže zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, který umožní vyvlastnění pozemku podobně jako v Německu, kdy může klidně běžet soud, pokud se nedohodnete s majiteli, ale nemá to odkladný účinek na stavbu. Odhaduje se také, že v roce 2025 po silnicích mají jezdit až stovky tisíc elektromobilů, to bude teprve průlom.“

Byť je to spíše dopravní resort, byl byste pro bezplatnou dálnici pro všechny typy vozidel, která by ulehčila obcím?
„Úplně tak jiný resort to není, v elektromobilitě jsme na ministerstvu nejdál. A k otázce – ano, jsme tomu nakloněni.“