VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 100 Kč

Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Horizontář CNC - obráběč kovů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce : Velká Štáhle 92, vhodné pro absolventy škol technického směru, možnost zaučení, náborový příspěvek 10 000,- Kč,, znalost čtení technických výkresů, samostatnost, spolehlivost, hlásit se na e - mail : roman.kocirik@metalplast.cz nebo na tel. č. 603 962 972, Z : 23.9.2016 A : 23.5.2018. Pracoviště: Metalplast lipník n. b. a.s. - provozovna strojírna stelon břidličná, 793 51 Břidličná. Informace: Roman Kočiřík, +420 603 962 972.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 24 000 Kč

Učitelé v oblasti předškolní výchovy Učitelka MŠ. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce : Bruntál, Okružní 1782/23, -požadujeme střední pedagogickou školu, speciální pedagogika pro předškolní věk, -výhodou je kurz logopedického asistenta, Hlásit se na tel. č. 601 369 797 vždy od 10:00-13:00, Z : 16.5.2018. Pracoviště: Mateřská škola bruntál, okružní 23, Okružní, č.p. 1782, 792 01 Bruntál 1. Informace: Iva Orságová, +420 601 369 797.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 19 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník, pomocný zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: místo výkonu práce : stavby v okrese Bruntál a Olomouc, praxe v oboru výhodou, ŘP sk. B výhodou, hlásit se na tel. č. 702 451 958 a domluvit si schůzku., Z : 21.3.2018. Pracoviště: Miroslav horvát, 792 01 Bruntál 1. Informace: Miroslav Horvát, +420 702 451 958.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební údržbáři budov 6 750 Kč

Stavební údržbáři budov Údržbář budov. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 6750 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce : Horní Benešov, Jen pro OZP ! bezúhonnost, samostatnost, flexibilita, manuální zručnost, hlásit se na tel. č. 732 409 387 / Po - Pá vždy od 8.00 do 16.00 hodin /., Z : 23.5.2018. Pracoviště: Lefox, s.r.o. - pracoviště horní benešov, 793 12 Horní Benešov. Informace: Ondrušková, +420 732 409 387.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně
36

Dlouhé stráně čekají velké opravy, za více než 200 milionů

Tragická nehoda jeřábu u dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně
15

Utopený jeřáb z Dlouhých strání vytáhnou v létě. Okolí neuzavřou

Slušní lidé versus divadelníci a křest Hraběnky šampaňským: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 26. až 27. května 2018.

Koupací sezona je tady, kvalita vody je dobrá

O uplynulém víkendu spustila provoz řada venkovních plaveckých areálů v regionu. První návštěvníky už přivítali například v letním aquaparku Olešná ve Frýdku-Místku, kde v neděli po obědě evidovali okolo 250 lidí. Plavci obsadili také břehy přehrad.

OBRAZEM: Lidé si prohlédli výrobu v Břidličné

Břidličná – Do výrobních prostor jednoho z největších průmyslových podniků v okrese Bruntál mohli zájemci nahlédnout na dnu otevřených dveří v sobotu 26. května.

Tomáš Adamovský si řekl o kapitánskou pásku

Velkou bruntálskou euforií skončil pro Slavoj Olympii nedělní zápas krajského přeboru na půdě Polanky. Hostující výběr nakonec zvítězil 3:2. Rozhodující trefu zařídil Tomáš Adamovský.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT