Kde získat vzdělání, s nímž najdu dobré uplatnění? Tak závažné rozhodnutí na poslední chvíli nejspíš nikdo nenechal. Žáci devátých tříd měli na to, aby se rozhodli, kam podají přihlášku, dost času i dost pomocníků.

Zorientovat se v nabídce technicky zaměřených škol mohli i podle mapy, kterou vydala Okresní hospodářská komora Bruntál (dále OHK).

„Mapa poskytuje přehled o středoškolských oborech v okrese Bruntál na straně jedné a oborovém zaměření firem našeho okresu, včetně profesí, které tyto firmy nabízí a poptávají, na straně druhé. Chtěli jsme podpořit zájem žáků o technické obory, přesvědčit je o tom, že jsou perspektivní,“ vysvětlila poradkyně OHK Judita Žáčková vznik novinky.

Zdůraznila také, že technické obory nejsou určeny jen pro chlapce, své uplatnění zde najdou i děvčata.

„Ať už na obchodních, kontrolních, logistických a dalších odděleních. Všude tam je potřebná znalost technického prostředí firmy,“ doplnila.

Žákům pomáhá, když mají možnost poznat prostředí firem a to, co je případně čeká, na vlastní kůži. Je to možné prostřednictvím exkurzí, které pro ně zajišťují jejich učitelé.

„Byla to super zkušenost. Dozvěděl jsem se plno nových věcí, o kterých jsem doposud nevěděl. Skvělé bylo, že jsem se mohl podívat, jak všechno funguje, kolik práce dá vyrobit nějaký plastový díl. Obdivuji lidi, co tam pracují, protože je to fakt dřina,“ komentoval svůj zážitek z exkurze do firmy Linaset deváťák Jiří Patrovský ze základní školy na Jesenické ulici v Bruntále.

„Velice zajímavá exkurze, překvapilo mě, kolik lidí se na výrobě podílí, dále také jaká je čistota a pořádek v halách a jaký mají řád,“ přidala se jeho spolužačka Tereza Sikorová.

Žáci devátého ročníku navštívili firmu s pedagožkou Helenou Daňkovou v rámci kariérního poradenství.

„Exkurze byla skvěle připravena. Firma Linaset působí na trhu již více než 55 let a je tradičním dodavatelem pro automobilové a jiné průmyslové obory,“ doplnila své žáky pedagožka.

Kolik žáků se nakonec rozhodlo podat přihlášku ke studiu technických oborů v tuto chvíli nevíme, setkání s praxí je ale užitečné pro všechny.

„Nikdy by mě nenapadlo, kolik lidí, strojů, práce a času je za výrobou třeba jedné rychlovarné konvice,“ odnesla si jako poznání z exkurze ve firmě Adéla Pluháčková.

Po odevzdání přihlášek čeká uchazeče o studium čtyřletého maturitního oboru přijímací zkouška v podobě jednotného písemného testu ze dvou předmětů: z českého jazyka a literatury a z matematiky.

Uchazeči o učební obory se přijímají většinou bez přijímacích zkoušek, hodnotí se pouze prospěch ze základní školy. Ideální je, pokud se jedná o zručné žáky s talentem, který dosud neměli příležitost projevit.

„Znal jsem strojaře, kteří měli cit pro materiál a dokázali vyřešit takové technické problémy, s nimiž si jiní nevěděli rady. Byli to mistři řemesla, na které ostatní hleděli s úctou. Přál bych si, abychom takové lidi pořád ve firmách měli, i když ti staří machři odejdou,“ vzpomínal před časem krnovský technik Jaroslav Balcárek.