Předplacenou regionální dopravní kartou ODIS, kterou většina lidí využívá primárně pro cestování autobusy na trasách v rámci integrovaného dopravního systému v Moravskoslezském kraji, je možné platit i na vybraných trasách vlaků. Přestože tato možnost není úplnou novinkou, podle koordinátora dopravního systému KODIS Aleše Stejskala toho lidé ale zatím příliš nevyužívají.

„Možnost platit jízdenky na vlak kartou ODIS funguje už asi čtyři roky, ale lidé ji využívají méně, než se předpokládalo,“ říká Aleš Stejskal.

ODISkou lze platit jízdenky jak na vlaky osobní, spěšné i rychlíky, a to to u vlaků Českých drah i RegioJetu. Jediná společnost, která placení kartou ODIS neakceptuje, je Leo Express. „Na plný tarif ODIS, tedy na jednotlivé i dlouhodobé jízdné, lze cestovat například brněnskými rychlíky mezi Bohumínem a Suchdolem nad Odrou, dále rychlíky, které jezdí z Ostravy přes Opavu, Krnov a Bruntál, až po hranice kraje, kde je Moravský Beroun,“ uvedl Aleš Stejskal.

Co se týče samotných karet ODIS, je jedno, který dopravce je vydává, nebo jakého druhu jsou. „Nezáleží na tom, jakou barvu ODISka má, tedy jakého je vydavatele, protože u všech v tomto směru platí stejná pravidla a funkce,“ potvrdil jednatel společnosti KODIS.

Chce to více propagace

Od prosince 2019 přijde novinka – brněnské rychlíky má převzít společnost RegioJet, na možnosti cestování s ODISkami to však nic nezmění. „Na této trase zůstává ODISka plně funkční, takže pro ty, co těmito vlaky jezdí a jezdit budou, nenastanou žádné komplikace,“ dodal Stejskal.

Připustil, že povědomí o této funkci karet ODIS je mezi lidmi malé a společnost KODIS chce kartu ODIS více propagovat. „Možná nám k tomu pomůže právě přechod brněnských rychlíků pod společnost RegioJet, přičemž propagaci tohoto přechodu lze využít i pro nás. Velkou nespornou výhodou jsou také plynulé přestupy z autobusů na vlaky, což si rozhodně také zaslouží větší pozornost,“ doplnil Stejskal.