Během koronavirové epidemie skončily stavební práce a montáž pohyblivého schodiště na ostravském hlavním nádraží, které začaly už v srpnu loňského roku a původně měly trvat do listopadu. Kvůli co nejmenšímu dopadu na chod nádraží však probíhaly vesměs v nočních hodinách a o víkendech. 

„Bylo potřeba demontovat starý eskalátor a odbourat a rozřezat množství železobetonových konstrukcí původních pevných schodišť, na jejichž místě byly umístěny eskalátory nové. To si vyžádalo složité statické podchycení a vybudování ocelové statické konstrukce kvůli větší váze než byla původní pevná schodiště,“ informuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je vlastníkem budovy.

ODKUD KAM

Dva eskalátory spojují přízemí s druhým patrem. Tam sice jeden starý eskalátor stál, ale byl pouze jednosměrný. Nové eskalátory už zajišťují obousměrný provoz. Další dva eskalátory pak vedou v zadní části haly z druhého do třetího podlaží k nadchodům. Ty však zcela nahradily původní schodiště.

Náklady na vybudování nových eskalátorů dosáhly bezmála 22 milionů korun. Po třech letech šlo o druhou dvacetimilionovou investici do ostravského hlavního nádraží, v roce 2017 tam bylo nainstalováno šest výtahů – dva ve výpravní hale, čtyři mezi nadchody a nástupišti.

DALŠÍ INVESTICE V OSTRAVĚ

Oba projekty pomohly výrazně zjednodušit dostupnost nádraží pro handicapované cestující, maminky s kočárky či cestující s velkoobjemovými zavazadly. Tím však, zdá se, modernizace nádraží skončila. Alespoň tedy samotné stanice.

Správa železniční dopravní cesty totiž připravuje pro nadcházející roky řadu dalších vylepšení ostravské železniční sítě. Ať už jde o plánované vybudování podchodu ve stanici Ostrava-Střed, prodloužení nástupiště pro dálkové vlaky na zastávce Ostrava-Stodolní, rekonstrukci chátrajícího vítkovického nádraží nebo zkapacitnění železnice a zrychlení přepravy celého železničního uzlu mezi svinovským a hlavním nádražím.