Letošní závod Ecce Homo byl 38. ročník Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu a současně také vzpomínkou na 113 let od prvního závodu na této slavné a nebezpečné trati, která si už vyžádala řadu těžkých i smrtelných havárií.

Ředitel závodu Vlastimil Malík v sobotu 2. června vydal oficiální tiskové prohlášení, že před šestou hodinou ranní se na trati Ecce Homo stala tragická dopravní nehoda se smrtelným zraněním.

„Stalo se tak ještě před oficiálním uzavřením tratě pro motoristický sportovní podnik Ecce Homo 2018. Zemřelý řidič, který podle předběžného šetření nehodu zavinil, nebyl součástí žádného soutěžního týmu. Start do první tréninkové jízdy je odložen, prozatím probíhají úklidové práce. Startovat budeme po jejich dokončení,“ informoval Malík v sobotu bezprostředně po neštěstí.

Podle prvotního šetření jednašedesátiletý řidič veteránu Fiat Abarth jel do kopce ve směru od Lipiny. „S největší pravděpodobností přejel v zatáčce do protisměru, kde se střetl s osobním vozidlem Mercedes C 220 kombi jedoucím shora a řízeným osmašedesátiletým cizincem,“ uvedl policejní mluvčí Libor Hejtman.

Muž ve veteránu při nehodě zemřel, cizinec ve druhém autě byl zraněn lehce. „Alkohol byl u řidiče mercedesu vyloučen orientační dechovou zkouškou,“ doplnil Hejtman.

Podle všeho jsou jména obou řidičů ve světě automobilismu známým pojmem. V Mercedesu měl sedět německý závodník Felix P. a ve Fiatu milovník veteránů Lubomír B.

Krnované mají trať Ecce Homo spojenou s příběhem bohatého krnovského továrníka Floriana Schmidta a jeho kamaráda Bruna Sojky z Brna. Oba v meziválečném období propadli kouzlu automobilových závodů a své schopnosti měřili také na Ecce Homo. Sojka a Schmidt zde excelovali například v roce 1937. Zatímco úspěšnějšího Floriana Schmidta dnes už nic nepřipomíná, po Bruno Sojkovi nám na Ecce Homo zůstala smutná památka. Je po něm pojmenována Sojkova zatáčka, ve které se zabil. Sojkovi se splnil životní sen, když se kopřivnická Tatra v roce 1948 využila jeho zkušenosti při vývoji sportovních vozů. Proto na Ecce Homo Sojka s Tatraplanem Sport nesměl chybět. Zahynul při tréninkové jízdě v roce 1951 ve vraku svého monopostu.

„Způsob jízdy bezprostředně před nehodou byl u tak zkušeného jezdce, jakým Bruno Sojka nesporně byl, natolik nenormální, až skoro podezřelý, že vyvolal okolo jeho tragické smrti mnoho dohadů,“ spekulovali o příčinách nehody sportovní novináři.