Informovala o tom předsedkyně sdružení Marcela Reichelová. Obě žalované firmy se podle ní zaměřují na prodej na takzvaných předváděcích akcích mimo vlastní provozovnu. Cílovou skupinu tvoří zejména senioři. „Důvodem podání žaloby na firmu Beck Europe s. r. o. byly poznatky z naší poradenské činnosti. Ty nasvědčují, že firma užívá praktiky, které naplňují zákonné vymezení takzvaných nekalých obchodních praktik podle Zákona o ochraně spotřebitele. Společnost Beck Europe s. r. o. si dále účtuje v případě odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele ve lhůtě čtrnácti dnů smluvně sjednaný poplatek ve výši několika tisíc korun. Jedná se o poplatek za přiměřené náklady na dopravu technika, který má za úkol buď dopravu zboží ke spotřebiteli, nebo vyzvednutí finančních prostředků v závislosti na znění konkrétní smlouvy. Podle nás má tento poplatek vzhledem ke všem dalším okolnostem povahu sankce za odstoupení, a je tudíž účtován nezákonně," objasnila důvody podané žaloby Marcela Reichelová.

Reklamní společnost Senior s. r. o. pak podle obránců spotřebitelů využila nedávnou novelizaci občanského zákoníku a kromě kupních smluv uzavírá se spotřebiteli rovněž smlouvy o opravě a údržbě věcí, od kterých nelze po novelizaci občanského zákoníku do čtrnácti dnů odstoupit. „Cena služeb podle této druhé navazující smlouvy bývá zpravidla řádově vyšší než smlouvy kupní. Do smlouvy o opravě a údržbě bývají, někdy i bez vědomí spotřebitele, zahrnuty i starší spotřebiče, které má spotřebitel doma. Toto jednání jsme vyhodnotili jako obcházení zákona," vysvětlila Reichelová.

Cílem popisovaných praktik obou těchto firem je podle ní znemožnit či maximálně ztížit spotřebitelům využití jejich práva na odstoupení od smlouvy uzavřené na předváděcí akci do čtrnácti dnů.

Žalobám předcházelo upozornění

Obě firmy byly v závěru loňského roku podle Marcely Reichelové sdružením vyzvány, aby se zdržely výše uvedeného protiprávního jednání. „Byly požádány, aby se vyjádřily k námi tvrzeným skutečnostem. Vzhledem k tomu, že jednou z našich priorit je podpora a zprostředkování mimosoudního řešení sporů mezi spotřebiteli a podnikateli, nabídli jsme samozřejmě také možnost mimosoudní dohody o předmětu sporu. Žádná z firem však na naši písemnou výzvu nereagovala. Nezbyla tedy jiná varianta než věc řešit soudní cestou. O výsledku řízení budeme veřejnost samozřejmě informovat," dodala šéfka obránců spotřebitelů na Moravě a ve Slezsku.

K TÉMATU

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska považuje předváděcí akce pro spotřebitele za nejrizikovější způsob nákupu. „Při své činnosti však nepomáháme pouze poškozeným spotřebitelům, ale klademe velký důraz na to, jak případným problémům předcházet. Spotřebitele, zejména seniory, se proto snažíme různými způsoby obeznámit s riziky, která návštěva předváděcí akce či podomní prodej přináší," doplnila Marcela Reichelová.

V letošním roce plánuje Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska ve spolupráci s městskými úřady a Českou obchodní inspekcí sérii besed na téma Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji. Besedy určené veřejnosti proběhnou v řadě měst na severovýchodě republiky. První se uskuteční už 13. března v Karviné.