VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důlní mapy coby specifická součást historického odkazu

/FOTOGALERIE/ DIAMO získalo v Ostravě od těžařů desetitisíce starých důlních map, které dokumentují, kdy a jak se na Ostravsku, Frýdecko-Místecku a v části Karvinska kopalo uhlí. Důlní mapy by se měly stát součástí historického dědictví.   

11.1.2018
SDÍLEJ:

Důlní mapy by se měly stát součástí historického dědictví. Na snímku je vedoucí archivu Lubor Veselý.Foto: Deník/Radek Luksza

V mapových skříních uchovává státní podnik DIAMO desítky tisíc kartografických listů dokumentujících kde, kdy a jak na Ostravsku, Frýdecko-Místecku a části Karvinska kopali uhlí.

„Důlní mapa je vlastně živým organismem udržovaným po celou dobu existence činné šachty. Zaneseny jsou v ní veškeré změny, otvírky, plenění, uzavírky důlních děl. Její doplňování končí s uzavřením dolu,“ uvádí Vítězslav Nešporek, hlavní důlní měřič a specialista důlních škod v odštěpném závodě ODRA Jeremenko.

Sám má za sebou působení též na Dole František v Horní Suché; odkud se za období let 1911 až 1999 zachovává 2992 dokumentů. „Map je asi polovina z tohoto počtu, ale ne všechny jsou důležité a mnohé čeká skartace. Nejcennějšími jsou takzvané základní důlní mapy,“ popisuje odborník s tím, že všechny „poklady“ získali vloni od těžařů. Ti zakreslují podmínky v revíru už bezmála dvě století.

Nejstarší mapa ve spisovně DIAMO pochází z roku 1856, měřítko má 1:1440 (polovina z tehdy běžně používaného měřítka 1:2880) a váže se k jámě Ida. Z ní se později stal důl nesoucí jména Stalin, Rudý říjen a Heřmanice. „V knize evidence zpracované při útlumu v roce 1993 je okolo patnácti set dokumentů a asi pětasedmdesát procent z nich jsou právě mapové podklady,“ vysvětluje Nešporek.

MAPY SE MALOVALY RUČNĚ

A pak, prakticky všechny listy schraňované ve zvláštních skříních s úzkými šuplíky jsou podle něho originálními grafickými díly. „Až do konce devadesátých let minulého století totiž nebyl jiný způsob než malovat důlní mapy ručně. Za správnost zodpovídali měřiči či geologové, za samotné vypracování pak kresliči. Kdo se v těchto mapách vyzná, vyčte z nich vše od sklonů slojí a chodeb až po to, zda se v oblasti nacházejí tektonické poruchy,“ říká Nešporek.

Z hlediska zpracování i obsahu informací, jak podotýká, jsou proto důlní mapy z Ostravsko-karvinského revíru historicky velmi cenné. Zaznamenávají postupně vývoj měřictví, dobývání uhlí i samotné kartografie. „V minulosti se zde navíc střetávaly tři územní celky Slezsko, Morava, Prusko a ty používaly do zavedení metrického systému každý vlastní míry, sáhy,“ upozorňuje hlavní důlní měřič.

Desetitisíce dokumentů ukládaných v areálu bývalého Dolu Jeremenko nyní čeká důkladné probrání, vytřídění na nepotřebné a potřebné. Ty první čeká skartace, druhé DIAMO nabídne Zemskému archivu v Opavě. Tam by měly kartografické podklady zůstat jako součást historického dědictví. „Jsou skutečně krásné…“ uzavírá Nešporek.

Autor: Radek Luksza

11.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jmenuji se RUDOLF JANČO, narodil jsem se 3. ledna, při narození jsem vážil 2915 gramů a měřil 49 centimetrů. Moje maminka se jmenuje Kateřina Výmolová a můj tatínek se jmenuje Rudolf Jančo. Bydlíme v Nové Vésce-Staré Město.
8

Děti narozené v krnovské nemocnici

Měřením sněhové pokrývky se určuje míra lavinového rizika.  Předpověď počítá i o víkendu v Jeseníkách se třetím stupněm lavinového nebezpečí. Zásadou je nevstupovat na příkré svahy se sklonem nad 35 stupňů. Nebezpečná místa již tvoří souvislý celek.

Zraněný lyžař se z laviny vyhrabal sám

Husa bez provázku a výcvik lavinových psů: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 18. a 19. ledna 2018.

Přísnější pravidla při měření emisí? Bez problémů!

Nevyhovující benzinové a dieselové motory mají na českých silnicích utrum. Stopku jim vystavila nová pravidla při kontrolách emisí. Stanice je napojena on-line na ministerstvo. Součástí je také pořizování fotek.

Obchvat Krnova: řada otázek bez odpovědi

Sál sv. Ducha se do posledního místa zaplnil občany, které zajímá obchvat Krnova. Nic moc se nedozvěděli a své zklamání dávali hlasitě najevo.

Martin Kolomý potřetí dojel na pódiu

Kamionový jezdec z Bruntálska Martin Kolomý na Dakaru dál válí. Etapa mezi argentinskými městy Fiambalá – Chilecito – San Juan se mu povedla na výbornou. Nakonec s odstupem více než čtyř minut dojel druhý za Nizozemcem Van Genugtenem na Ivecu, ale během této etapy sahal i po vítězství.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>