„My jsme před dvěma lety v blízkosti pěchotního srubu realizovali cyklostezku podél Ostravské ulice směrem do krajské metropole a už tehdy jsme počítali s tím, že v budoucnu umožníme cyklistům i pěším dostat se odsud přímo k bunkru,“ popsal místostarosta Bohumína Lumír Macura. K realizaci projektu přispěl i fakt, že hojně navštěvovanému pěchotnímu srubu chybí přívod elektřiny. Dosud musel využívat jako zdroj energie agregát.

Takto nějak by měla vypadat rozhledně na Něbrojově kopci v Dětmarovich. Stejná věž už stojí v Rokycanech.
Karvinsko se snad dočká prvních rozhleden. Chtějí je stavět na třech místech

„Stavba začala tento týden a potrvá zhruba tři měsíce. Díky projektu vznikne zpevněná komunikace, která naváže na stávající asfaltový úsek slepé ulice Čs. Armády, a povede až k tunelu u bunkru. Dojde i k položení kabelu pro přívod elektřiny. Za vybudování stezky včetně připojení bunkru do sítě zaplatíme zhruba dva miliony korun. Prostřednictvím Místní akční skupiny Bohumínsko však žádáme na část projektu dotaci z evropského fondu Program rozvoje venkova,“ informovala Eliška Pecháčková z odboru rozvoje a investic bohumínské radnice.

K vojenskému muzeu bezpečně a pohodlně

Turisté se tak už letos v létě dostanou k vojenskému muzeu bezpečně a pohodlně, a to od křižovatky ulice Čs. Armády s Ostravskou ulicí. Doposud byla vyasfaltovaná jen část trasy, zbylý úsek v podobě vyšlapané pěšiny musela radnice provizorně prosekávat.

O pěchotní srub Na Trati se už více než dvacet let stará Klub vojenské historie Bohumín. V roce 2000 prošel bunkr rozsáhlou rekonstrukcí. Podmáčený objekt bylo třeba vysušit a vybrat příkopy. Následně se začal obnovovat interiér do původního stavu. Nadšenci z klubu prohlídkovou trasu muzea průběžně doplňují o další zajímavé historické a technické exponáty. V posledních letech památku navštěvuje přes tisíc platících dospělých turistů ročně plus děti, které se mají vstup zdarma.

Elektrárna Dětmarovice.
Elektrárna Dětmarovice skončí s uhlím a bude propouštět. Přijde éra plynu

„Ačkoliv je pěchotní srub aktuálně kvůli pandemii zavřený, věříme, že letošní sezónu přece jen zahájíme. Za novou stezku jsme rádi, často k nám na prohlídku míří i školní kolektivy, které se k bunkru dostávaly po frekventované silnici, což bylo pro děti riziko. Současně vítáme i přívod elektřiny. Dosud bylo nutné kupovat benzín a naftu pro dva agregáty, to je nesrovnatelně nákladnější. Za energii ušetříme až dvě třetiny financí, navíc se zmírní i ekologická zátěž. Stálá elektřina nám také umožní prostřednictvím vysoušečů snížit vlhkost v objektu, která je enormní hlavně v létě, a hrozí, že exponáty mohou začít plesnivět,“ uvedl předseda Klubu vojenské historie Bohumín Pavel Bílek. Jak dodal, členové klubu aktuálně připravují novinky pro turisty v podobě nových výmaleb, rozšíření prohlídkové trasy o jednu místnost a dovybavení proviantního skladiště.


Bunkr ze třicátých let 20. století odkazuje na linii pohraničního opevnění, která vznikla na obranu tehdejší Československé republiky. Jedná se o technicky atypický objekt, postavený za pouhých čtrnáct dní podle francouzského vzoru. Jako jediný tohoto druhu v celém pevnostním systému byl prohlášen za kulturní památku.