„Trvalý zájem sběratelů je o obrazy slavných krajinářů Julia Mařáka, Františka Kavána, Josefa Ullmanna, Aloise Kalvody a dalších. Za ně jsou milovníci umění ochotni zaplatit statisíce korun, někdy dokonce i více,“ tvrdí Petr Pavliňák z ostravského Výtvarného centra Chagall, jinak známý galerista.

„Další okruh uměleckých děl, po nichž sběratelé doslova pasou, pochází z tvůrčích dílen a ateliéru členů někdejší Skupiny 42, kterou tvořili v polovině minulého století malíři František Gross, František Hudeček, Kamil Lhoták, Bohumír Matal, Jiří Kolář, sochař Ladislav Zívr a další, tedy, když to shrneme, tak klasická díla devatenáctého století, tradiční česká moderna, ale i poválečné umění,“ dodává Petr Pavliňák.

ŠPAŇHEL I PASTRŇÁK

A jak je to se současnou výtvarnou generací? Jak se v Ostravě a potažmo v našem kraji prodávají jejich umělecké práce?

„Z těch starších žijících autorů je poměrně velká poptávka po výtvarných opusech Eduarda Ovčáčka, který před několika dny oslavil pětaosmdesátiny a patří mezi zakladatele lettristického umění u nás. Ale z té mladší generace bych mohl třeba uvést Petra Pastrňáka z Frýdku-Místku nebo karvinského rodáka Jakuba Špaňhela, který už má poměrně slušnou mezinárodní klientelu sběratelů svých obrazů,“ informuje galerista Petr Pavliňák.

Ten je podle vlastních slov docela rád tomu, že sběratelů a kupců umění v Moravskoslezském kraji přibývá.

„Ale v Ostravě ještě asi dlouho nebudeme svědky, aby se zde vydražily obrazy Kupky či Toyen za desítky milionů korun,“ uzavírá naše setkání galerista Petr Pavliňák.