„Naší snahou je v prvé řadě uvést známé i méně známé snímky na 70mm formátu. Jedná se nejen o filmy natáčené přímo na negativ 65 mm, ale také o zvětšeniny, tedy filmy, které byly natáčeny na klasický 35mm filmový pás a poté byly na 70mm pás vyzvětšovány,“ vysvětlil dramaturg přehlídky Jakub Klíma.

Stáří filmu také samozřejmě ovlivňuje kvalitu, především barvy obrazu. Na letošní přehlídce se objeví jak velmi kvalitní restaurované kopie, například Za zvuků hudby nebo PlayTime, ale i zábavně načervenalý původní materiál. Ten zastupují filmy Duna, Old Shatterhand nebo Dobyvatelé ztracené archy.

„Diváci uvidí nejen snímky, které již v době svého vzniku plnily kinosály na celém světě, třeba letos třicetiletí Dobyvatelé ztracené archy, ale rovněž snímky, které patří spíše mezi klubové, například životopisný snímek Vzlet,“ doplnil Klíma. Konkrétně snímek Vzlet si odbude festivalovou reprízu, patřil mezi filmy uváděné na nultém ročníku. Republikové premiéry letos zastupují válečné drama 55 dní v Pekingu, vědeckofantastická Duna a muzikál Za zvuků hudby. Přestože program přehlídky je už pojištěn smlouvami, organizátoři mají špatné spaní. Některé filmy totiž dorazí až na přehlídku.

Dva snímky dovezou Francouzi, Duna na sklonku minulého týdne ještě čekala na odeslání v USA. „ Opět si vyrábíme vlastní titulky. Filmy, které již máme v Krnově, jsme na noční projekci s titulky synchronizovali. S těmi, které dorazí na poslední chvíli si budeme muset poradit až během přehlídky,“ přiznal vrchní titulkovač Martin Bodešinský.

Už od prvního ročníku festivalu dokážou krnovští organizátoři jakýkoliv film sami opatřit českými titulky, které se promítají na plátno zvláštním přístrojem přímo ze sálu. Někdy se podaří sehnat fonetický přepis českého dabingu, se kterým byl film uváděn, někdy se dá překlad najít na internetu, a když není zbytí, Krnované si film do českých titulků přeloží sami.

Raritou je i samotná synchronizace titulků s filmem při festivalové projekci. „Holanďané to při poslední přehlídce pojmenovali – titulkovací zařízení po česku,“ přiznal jaké reakce vzbuzuje krnovské manuální promítání titulků do dialogů na plátně Bodešinský. Toho čeká opět po festivalu pracovní úraz v podobě prstu jako z pohádky O třech přadlenách.

„Sice je pořád musím odklikat ručně, ale jen při pracovní projekci. Potom už jsou ( s případnými chybami promítány samostatně. Mašiny máme propojené přímo s počítačem, takže nemusím sedět v sále,“dodal Bodešínský.

ZAJÍMAVOSTI O FESTIVALOVÝCH FILMECH

- Old Shatterhand byl jedinou mayovkou natočenou na 70mm formát. Paradox je, že nevznikl podle předlohy Karla Maye, ale scénář byl uměle vytvořen. Ve filmu se objevilo na 500 komparsistů, ušilo se více než 600 indiánských kostýmů a na 400 uniforem vojenské kavalérie. Vyrobeno bylo i čtrnáct krytých vozů a používalo se 300 revolverů. Místo natáčení bylo vzdálené 140 kilometrů od hotelu a hlavní představitelé proto museli každý den dojíždět. Na film bylo prodáno přes tři miliony vstupenek.
- Duna je prvním barevným filmem Davida Lynche. Šlachy, viditelné během Paulovy snahy zaháknout se za červa, jsou vyrobené z prezervativů. Původním autorem kulis měl být švýcarský surrealistický výtvarník, později tvůrce Vetřelce, H.R. Giger. Na filmu se pracovalo šest let, z natočeného materiálu vznikl čtyřhodinový film, který musel být radikálně sestříhán. David Lynch i přes slíbené právo posledního střihu, tuto možnost nedostal a konečný film vyrobilo studio.
- Pro film Vetřelec 3 H.R.Giger kompletně přepracoval Vetřelce. V podstatě navrhl zcela nové monstrum, které místo vnitřní čelisti mělo jazyk, upravenou hlavu, lidské rty, chyběly zádové roury a celkově měl nový vetřelec dravější vzezření. Děsivé monstrum však nebylo přijato a na plátně se objevila jen lehce upravená verze.
- Playtime je vrcholem tvorby francouzského herce, scenáristy a režiséra Jacquese Tatiho. Získal mezinárodní úspěch, Zvláštní cenu poroty v Cannes a Oscara pro nejlepší neanglicky mluvený film, ale přivedl pro finanční neúspěch Tatiho k bankrotu. Tati pro natáčení nechal vybudovat zmenšené plně funkční městečko, což si spolu se 70mm formátem vyžádalo obrovské náklady.
- Za zvuků hudby zachránilo před krachem studio Twentieth Century Fox zcela finančně vyčerpané velkofilmem Kleopatra. Film ve své době překonal na tržbách i tehdy nejúspěšnější kasovní trhák Jih proti Severu. Ačkoliv se film odehrává za II. světové války, v jednom záběru je vidět krabice od ovoce a na ní zřetelný nápis Product of Israel. Chybička se vloudí.
- 55 dní v Pekingu od doby svého vzniku až do současnost nebylo oficiálně uvedeno do české kinodistribuce. V Krnově se odehraje česká premiéra. Vzhledem k politické situaci nebylo možné natáčet film v Číně, a tak se tvůrci rozhodli přesunout do Španělska, kde na planině nedaleko Madridu vytvořili na šedesáti akrech repliku Pekingu z roku 1900. Někteří Asiaté jsou tudíž maskovaní Evropané. Velká část kostýmů použitá ve filmu byla autentická a pocházela z doby vlády císařovny Cch‘-si, pro natáčení je zapůjčila jedna významná rodina z Florencie, která je získala krátce po konci Boxerského povstání.
- Ve filmu Nebeské dny ztvárnil hlavní roli Billa Richard Gere. Před ním ji však odmítli Al Pacino i Dustin Hoffman. John Travolta se o ni ucházel, casting vyhrál, ale televize ABC jej neuvolnila z natáčení nasmlouvaných pořadů. Exteriéry se natáčely v Albertě v Kanadě. Kulisy byly vytvořeny z překližky, včetně farmářova domu. Záběr na Billa padajícího obličejem do vody byl natočen ve velkém akváriu v obýváku, záběr kobylek vznášejících se k nebi byl natočen pozadu. Štáb z helikoptéry sypal arašídy a herci chodili pozpátku. Film byl téměř výhradně natočen v období střídání dne a noci. Terrence Malick chtěl v záběru čistou oblohu bez slunce.

Program festivalu KRRR!

DITA VOZNICOVÁ