A není se co divit. Bylo už po setmění a hrozný mráz a navíc fotografovat zdaleka nebylo tak snadné jako dnes, kdy má každý v kapse mobilní telefon s paměťovou kartou.

Vocelka a Aulehla

„Velmi mě potěšilo, že nám pro výstavu zapůjčili své fotografie Gustav Aulehla a Tomáš Vocelka, kteří pořídili snímky během demonstrace u divadla 26. listopadu a generální stávky, která proběhla o den později, a na jednáních Občanského fóra. Výstava bude instalována na schodišti radnice až do konce listopadu," uvedla krnovská místostarostka Renata Ramazanová.

To, že mezi fotografy, kteří zachytili první sametověrevoluční události v Krnově, patřil i Gustav Aulehla, není žádná náhoda. Byl se svým fotoaparátem vždy tam, kde se něco dělo, a dokázal na snímcích z běžného života vystihnout tragikomiku socialistického zřízení.

Díky svým fotografiím několikrát poznal vyšetřovací metody StB, zákazy i konflikty se sovětskými okupanty, kteří se objektivu báli. Měl odvahu zdokumetovat krnovské listopadové události už v době, kdy ještě zdaleka nabylo jasné, jakým směrem se vývoj může zvrtnout. Oficiální sdělovací prostředky o tom, co se děje v Praze, v podstatě mlčely.

Lidé se ještě báli

„Přišel za mnou jeden student a říkal, že u krnovského divadla se chystá demonstrace. Byl večer a já zásadně fotím bez blesku. Ani jsem vlastně blesk tenkrát neměl, takže nastal problém.

Stavil jsem se u fotografa pana Bačovského a honem jsem si na tu akci půjčil fotoaparát Praktiku 
s bleskem. Vím o sobě, že jsem 
s bleskem trochu nemotorný, a na své Laice jsem zase musel používat velmi dlouhý čas," popsal Gustav Aulehla, jaké komplikace musel překonat kromě toho, že navíc pořádně mrzlo a sněžilo.

„Když jsem přišel, u divadla stálo pár mladých lidí, zatímco starší to spíš sledovali opatrně 
z povzdálí a čekali, co se bude dít. Nejspíš se báli, protože ještě nevěřili v obrat. Někteří se dívali na můj fotoaparát nevraživě a ptali se, jestli nejsem od policie.

Fotografie shromáždění před divadlem asi nejsou zrovna výstavní, ale časem se ukazuje, že mají hodnotu dokumentu," popsal Gustav Aulehla jak vznikl soubor unikátních fotografií, které jsou 
v těchto dnech vystavené na radnici.

Od divadla na náměstí

Fotografie Gustava Aulehly, ze kterých přímo čiší mrazivé počasí, zatím moc často veřejně prezentovány nebyly. Jejich zvětšeniny byly poprvé vystaveny ještě ve víru revolučních událostí, přímo ve foyeru krnovského divadla, kde se konala diskusní fóra.

Po zachycení demonstrace u divadla, kterou organizovali příznivci změn a Občanského fóra, se Gustav Aulehla šel podívat také na náměstí, kde se měl konat mítink pořádaný „starými strukturami" z komunistické radnice. Nezávislé shromáždění občanů u divadla bylo v podstatě bojkotem této oficiálně svolané demonstrace.

Mítink na podporu komunistů

„Postavili tam mikrofon, do kterého si každý mohl říct svůj názor. Právě tam nějaká starší paní s kabelou vykládala něco o věrnosti komunistické straně. Zahlédl jsem tam památný výjev, když psychicky zcela zlomený předseda Městského národního výboru Jaroslav Vrzal se opíral o zeď radnice a plakal jako dítě.

V té době mi už ale zamrzl foťák a přetrthl se mi film, takže z toho žádnou fotku nemám," popsal dějinné události v Krnově Gustav Aulehla, jehož celoživotní dokumentaristická tvorba se s příchodem demokracie v podstatě uzavřela.

„Po revoluci zmizely komunistické pokrytecké akce a najednou to vypadalo, že není co kritizovat. Fotografové se snažili hlavně zachytit nadšení ze všeho nového. Já jsem už nepociťoval vnitřní potřebu tyto události systematicky dokumentovat, zůstal jsem v roli běžného pozorovatele.

Přesto jsem cítil, že i tato doba je nabitá náměty. Když jsem pozoroval první podnikatele, ty komické katrikatury ve fialovém saku, bílých ponožkách, ověšené zlatými řetízky a s prvním mobilním telefonem, říkal jsem si, proč to ostatní dokumentaristé taky nevidí.

Částečně se těmto novým fenomenům věnovala televize, ale ve fotografii podle mě podobné zrcadlo polistopadové doby chybí," hodnotí Gustav Aulehla polistopadový vývoj z pohledu fotografa.