Krátkometrážní film Posedlost už přivezl první festivalové ceny. Líbil se na pražském Famufestu i na ostravské přehlídce Kamera Oko, ale porotci často měli problém do jaké žánrové kategorie vlastně patří.
Pohrávání s žánry
Díky neobvyklému pojetí by Posedlost mohl být dokument, hraný dokument, detektivka nebo i komedie. V Krnově v kině Posedlost představil režisér Tomáš Klein koncem prosince v rámci festivalu Čerstvá krev z Krnova. Protože jde o nesoutěžní přehlídku filmových tvůrců, kteří mají něco společného s Krnovem, diváci odměnili Posedlost aspoň potleskem a plným sálem.
„Posedlost zatím měla kladnou odezvu. Snad se nám díky úspěchu na festivalech podaří sehnat finance a dotočit pár záběrů, abychom ji mohli divákům nabídnout i jako klasický celovečerní film," uvedl krnovské promítání režisér Tomáš Klein z Krnova.
Nadšenci posedlí láskou k celuloidu
Mladá režisérská dvojice Tomáš Klein a Tomáš Merta původně začala natáčet Posedlost jako nízkorozpočtový studentský snímek pro zpestření festivalu Krrr! Nyní čekají zda se potvrdí dostatečný divácký potenciál, aby bylo možné převést téma Posedlost z půlhodinové stopáže do podoby celovečerní podívané.
Posedlost v názvu odkazuje na posledních pár nadšenců, kteří jsou hrdí na to, že ještě ovládají řemesla kolem klasického filmového celuloidu.
Promítači jako vymírající druh
V dokumentární rovině snímek autenticky představuje několik podivínů, kteří vzdorují digitalizaci kin obklopeni kotouči s filmovým pásem a archaickými promítačkami. Z jejich upřímných vyznání v češtině, slovenštině, angličtině i němčině je cítit láska k řemeslu kinopromítače a současně vědomí, že jsou posledními dinosaury před vyhynutím.
Snaží se divákovi vysvětlit až metafyzické rozdíly mezi stupidní digitální projekcí z harddisku a klasickým filmovým pásem, který musel mezi kiny cestovat vlakem a pak ho odborníci něžně převíjeli, slepovali a zakládali do složitého mechanismu vrčících promítaček.
Dokument doplněný hranou vraždou
Na tuto rovinu autentického dokumentu tvůrci naroubovali hrané pasáže, které přináší i detektivní zápletku s vraždou. Retro promítači v čele s vedoucím krnovského kina Mír 70 Pavlem Tomeškem na plátně opouští své skutečné životy a rozehrávají fiktivní dějovou linku.
Jednotlivé prvky filmu propojuje ústřední postava hipstera, který se snaží proniknout do světa kinařské nostalgie. Toho si s chutí zahrál výtvarník Mark Ther, laureát ceny Jindřicha Chalupeckého.
Předpremiéra: štáb točil v kině na Krrr!
Krnovskou předpremiéru měla Posedlost v dubnu 2015 na festivalu Krrr! Přímo v kinosále během promítání už byl připravený filmový štáb, aby pseudodokumentu přidal další bizarní rozměr. Film na plátně byl přerušen ve chvíli, kdy herci v kostýmech policistů vstoupili přímo do sálu mezi diváky.
Kamera tak mohla zaznamenat reakci krnovského publika.
Ceny z festivalůNa ostravském festivalu Kamera Oko porota udělila Cenu za nejlepší kameru Markovi Dvořákovi za Posedlost. „Odvážné využití nestandardních kamerových výrazových prostředků, jako jsou neostrost, světelné kompozice a ruční kamera, které podpořily režijní záměr," zdůvodnila porota svůj verdikt.
Na pražském Famufestu byla zase Posedlost vyhlášena nejlepším dokumentem soutěže.