Dnes je popeleční středa a to znamená, že katolíci se vydají do kostela obřadně přijmout popelec. Kněz jim čelo označí popelem a pronese při tom krutou pravdu o pomíjivosti života: „Pamatuj, že jsi prach a v prach se obrátíš.“

Městské informační a kulturní středisko (MIKS) Krnov dnes pořádá masopustní průvod jako připomínku starých lidových zvyků.

Protože veselé masopustní dovádění i vážná popeleční meditace o smrti vychází z křesťanského náboženství, obrátili se na redakci Deníku křesťané.

Z jejich pohledu je krnovská verze masopustu s průvodem na popeleční středu nesmysl a popření původních tradic.

„Masopustní průvod na popeleční středu je neznalost, diletanstství nebo nepochopení podstaty obou těchto svátků,“ reagoval čtenář na článek v Regionu o krnovském masopustu.

Správně pochopili podstatu masopustu například v krnovské restauraci Kelta, protože pořádali pochování basy, zabijačku, maškarní průvod a tancovačku už v sobotu. Správně masopust pochopili také ve Vrbně, kde včera starostka tancovala s medvědem.

Podstatou pestrého masopustního karnevalu je totiž pořádně se vyřádit, přejíst se a vypít spoustu alkoholu dřív než nastane popeleční středa, neboli první den dlouhého půstu, odříkání, pokání, pokory a vážných existenciálních myšlenek.

V tradiční katolické společnosti byla čtyřicetidenní postní doba od popeleční středy až do Velikonoc dodržována jako zákon. Proto zbožný lid cítil potřebu si před zpřísněním životosprávy ještě naposled vyhodit z kopýtka.

Masopust funguje na podobném principu jako záchvatové přejídání a hladovění při bulímii. Každý si chtěl pořádně nacpat břicho, aby měl dost sil na popeleční středu zahájit čtyřicetidenní půst a vydržet bez masa a bez muziky až do Velikonoc.

Katolická církev termínem „půst od masa“ doporučuje věřícím v postní době vypustit z jídelníčku jen maso teplokrevných zvířat, ale na rybí maso se zákaz nevztahuje, takže ani postící se katolík nemusí zápasit se svou přirozenou podstatou všežravce.

Postní doba nemusí být jen dočasné vegetariánství a jarní očista organismu sníženým přísunem kalorií. Je to výzva křesťanům, že by si měli dobrovolně zkomplikovat život odpíráním různých požitků a potrénovat si vůli i sebeovládání.

Například evangelíci v roce 2011 doplnili masopust autopůstem, aby si lidé zkusili, jak dlouho vydrží bez auta. Letošní autopůst začíná dnešní popeleční středou a končí na Bílou sobotu 31. března.

„Autopůst je impulsem k hlubší úvaze nad naším přístupem k životnímu prostředí. V Bibli je v příběhu stvoření světa člověk pověřen správcovstvím Země, a měli bychom se k ní proto chovat zodpovědně. Ideálním cílem je, aby akce měla přesah i do pozdější doby a lidé si vyzkoušené možnosti trvale zachovali,“ popsali smysl autopůstu organizátoři z Českobratrské církve evangelické.