Přehlídka Mladá krev z Krnova každoročně v kině Mír představuje mladé filmaře, kteří buď pochází z Krnovska nebo k němu mají blízko. Díky ní už krnovští diváci viděli krátké studentské filmy Cukr a sůl a Sto dvacet osm tisíc, které byly nominovány na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film roku 2018.
Cena Magnesia s finanční odměnou 100 000 Kč a celoevropskou marketingovou podporou nejlepším snímkům je mezi mladými umělci prestižní a vyhledávaná. Jedná se prakticky o jedinou cenu, která začínající filmaře podporuje přímo a bez podmínek. Studenti filmových škol mohou do soutěže přihlásit své krátkometrážní filmy do 40 minut. Z přihlášených 93 filmů komise Státního fondu kinematografie vybrala 20 snímků, z nichž následně porota nominovala pět nejlepších filmů, které budou bojovat o Cenu Magnesia.
Vítěz bude vyhlášen v sobotu 23. března na slavnostním večeru Českých lvů v Rudolfinu.
Martincův film Cukr a sůl otevírá téma mužského kamarádství. Zabývá se hranicemi intimity a otevírání osobních témat, v nichž má každý z nás jinak nastavenou hranici. „Námět je volně inspirován realitou, která mě každý rok, ve stejný čas, obklopuje v prostředí mých ‚strýců’ – kamarádů mého otce,“ přibližuje Adam Martinec film, na kterém spolupracoval s dalším krnovským rodákem Davidem Hofmannem.
„Cenu Magnesia považuji za splněný sen a už úzká nominace je skvělým impulzem pro celý náš štáb. V kontextu národních cen je to nejvyšší možné studentské ocenění,“ doplnil Martinec.
Během přípravy a realizace snímku Cukr a sůl byli Adamovi Martincovi dobrými rádci lidé z FAMU, především režisér Bohdan Sláma (rodák z Opavy a držitel Českých lvů za film Bába z ledu) a režisérka Jasmína Blaževič.
Film Sto dvacet osm tisíc natočil Ondřej Erban jako varovné memento. Skoro každý desátý Čech čelí v současnosti exekuci. Každý den další a další lidé padají do dluhové pasti. Pro mnohé z nich neexistuje cesta ven. Příběh matky samoživitelky, která dluží za nájem, je vyprávěný pohledem Karla, který stojí na opačné straně.
Jeho živobytím jsou exekuce. Dobře ví, že soucit a empatie jsou v jeho branži na škodu. Film o jedné všední exekuci působí tak realisticky, až z toho mrazí v zádech. Dítě pláče, lednička i peněženka jsou prázdné a po domácnosti štrachají exekutoři bez emocí.
„Jsem fakt rád, že jsem se v minulém roce mohl podílet jako kameraman na dvou filmech Cukr a sůl v režii Adama Martince a Sto dvacet osm tisíc režiséra Ondry Erbana. Oba jsou nominovány na Českého lva za nejlepší studentský film. Máme velkou radost a chtěl bych poděkovat oběma štábům a vůbec všem, kteří nám pomohli,“ uvedl David Hofmann.
Nominace Českého lva
Cena Magnesia za nejlepší studentský film
Cukr a sůl – Adam Martinec
Home Sleep Home – Adam Koloman Rybanský
Noc s agamou – Tomáš Janáček
Spolu sami – Diana Cam Van Nguyen
Sto dvacet osm tisíc – Ondřej Erban
Nejlepší film
Jan Palach – producenti Viktor Schwarcz, Jan Schwarcz, Silvia Panáková, Erik Panák, Jan Maxa
Tlumočník – producent Rudolf Biermann, Martin Šulík, Bruno Wagner
Toman – producent Ondřej Trojan
Všechno bude – producent Jiří Konečný
Zlatý podraz – producent Jaroslav Bouček
Nejlepší dokumentární film
Až přijde válka – režie Jan Gebert – producenti Radovan Síbrt, Alžběta Karásková, Hanka Kastelicová, Tereza Polachová, Dana Budisavljević, Miljenka Čogelja
King Skate – režie Šimon Šafránek – producentka Kateřina Černá
Nic jako dřív – režie Lukáš Kokeš, Klára Tasovská – producenti Pavla Janoušková Kubečková, Tomáš Hrubý, Tereza Polachová, Hanka Kastelicová
Planeta Česko – režie Marián Polák – producent Radim Procházka
Švéd v žigulíku – režie Petr Horký – producent Martin Jůza
Nejlepší režie
Hmyz – Jan Švankmajer
Jan Palach – Robert Sedláček
Tlumočník – Martin Šulík
Toman – Ondřej Trojan
Všechno bude – Olmo Omerzu
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Hastrman – Simona Zmrzlá
Chata na prodej – Ivana Chýlková
Chvilky – Jenovéfa Boková
Jan Palach – Zuzana Bydžovská
Toman – Kateřina Winterová
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Hastrman – Karel Dobrý
Hovory s TGM – Martin Huba
Jan Palach – Viktor Zavadil
Toman – Jiří Macháček
Všechno bude – Tomáš Mrvík
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Chata na prodej – Jana Synková
Tátova volha – Tatiana Vilhelmová
Toman – Kristýna Boková
Všechno bude – Eliška Křenková
Všechno bude – Lenka Vlasáková
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Hastrman – Jan Kolařík
Hmyz – Jiří Lábus
Jan Palach – Jan Vondráček
Všechno bude – Jan František Uher
Zlatý podraz – Jan Hartl
Nejlepší scénář
Chata na prodej – Tomáš Pavlíček, Lucie Bokšteflová
Jan Palach – Eva Kantůrková
Tlumočník – Marek Leščák, Martin Šulík
Toman – Zdenka Simandlova, Ondřej Trojan
Všechno bude – Petr Pýcha
Nejlepší kamera
Hastrman – Diviš Marek
Tlumočník – Martin Štrba
Toman – Tomáš Sysel
Všechno bude – Lukáš Milota
Zlatý podraz – Vladimír Smutný
Nejlepší střih
Hastrman – Jan Daňhel
Hmyz – Jan Daňhel
Toman – Vladimír Barák
Všechno bude – Jana Vlčková
Zlatý podraz – Anna Johnson Ryndová
Nejlepší zvuk
Domestik – Jan Šulcek, Jakub Jurásek, David Titěra
Hastrman – Jiří Melcher
Hmyz – Ivo Špalj
Toman – Jiří Klenka
Zlatý podraz – Marek Hart, Viktor Prášil
Nejlepší hudba
Domestik – Cyril Kaplan, Jiří Konvalinka, Kryštof Kaplan
Hastrman – Petr Wajsar
Toman – Michal Novinski
Všechno bude – Monika Midriaková, Šimon Holý, Paweł Szamburski
Zlatý podraz – Jakub Kudláč
Nejlepší filmová scénografie
Čertí brko – Henrich Boráros, Robert Smolík
Hastrman – Petr Pištěk
Hmyz – Jan Švankmajer, Václav Švankmajer
Toman – Tomáš Svoboda
Zlatý podraz – Jiří Sternwald, Karel Vaňásek
Nejlepší kostýmy
Čertí brko – Andrea Králová
Hastrman – Eva Kotková
Jan Palach – Tomáš Chlud
Toman – Katarína Štrbová Bieliková
Zlatý podraz – Simona Rybáková
Nejlepší masky
Čertí brko – Zdeněk Klika
Hastrman – Jana Červenková
Jan Palach – Jana Bílková
Toman – Jana Bílková
Zlatý podraz – Jaroslav Šámal
Nejlepší filmový plakát
Toman – Tomáš Zilvar, Lukáš Francl, Barbara Trojanová, Maxmilian Denkr – oceněný plakát
Domestik – Ondřej Lipenský
Hmyz – Jan Švankmajer
Chata na prodej – Jaroslav Mašek
King Skate – František Talíř
Cena filmových fanoušků
Úsměvy smutných mužů – režie Daniel Svátek – oceněný film