Ve Vratislavicích už několik let provozují simulátor dopravního letadla DC-9. S MiGem postoupili v zážitku ještě o krok výše. „Do DC-9 může v podstatě každý, Mig-21 už pro každého není,“ podotýká Bílý. Podle něj je například „let“ povolen jen pro lidi o vzrůstu v rozmezí 165 – 200 cm, maximálně v pase mohou měřit 135 centimetrů. Důvod? Menší lidé by nic neviděli, větší se do reálného kokpitu jednoduše nevejdou. „Lidé musí být pohybliví a bez problémů udělat alespoň několik dřepů, aby se po hodině letu mohli dostat vůbec z letadla ven,“ dodal Bílý.

Ekranoplán Lun v dagestánském Derbentu
Obávané ruské monstrum znovu ožilo. Bizarní stroj už děsit nebude, má jiný úkol

Nikde na světě takový bojový simulátor neexistuje, vznikl z opravdové stíhačky, která má svou historii, nálet, a lidi, kteří se o letadlo starali, či v něm létali. „Máme k dispozici takzvané trupovky, kde jsou zaznamenány všechny lety naší stíhačky. Podle těchto dokumentů měl v roce 1984 asi 4 měsíce náš letoun k dispozici bývalý československý kosmonaut Oldřich Pelčák,” říká Petr Bílý.

Propracovaný systém zvuků

Podobně jako u DC-9 nechybí ani velmi propracovaný systém zvuků, který doprovází řadu činností letadla. Od hluku motorů až například po střelbu, zvuk vypálených raket nebo kolem prolétajícího nepřítele. „Kolem celého letadla, ale také v jeho útrobách je nainstalováno několik poměrně výkonných reproduktorů. Celý zvukový systém má výkon 2000 W a to už je hodně hlasitá diskotéka. Proto se během letu instruktoři budou ukrývat v bezpečí vedlejší místnosti a s piloty komunikovat za pomoci sluchátek a kamery,“ vysvětlil Jindřich Machalínek, který celý simulátor dokázal oživit.

Obraz letu se promítá za pomoci šesti výkonných projektorů na speciální velkou hliníkovou kopuli se zorným úhlem 230 stupňů, která obepíná trup letadla a má průměr 3,6 metru. Návštěvník tak má ještě dokonalejší pocit, že je skutečně v letadle. Tvůrci při přestavbě využili své zkušenosti ze simulátoru DC-9.

Představení unikátního leteckého simulátoru:

Zdroj: Youtube

Zajímavostí celého projektu je i zapojení původních systémů, které zůstaly funkční. Například brzdový systém, brzdící štíty, navigační světla, měniče a další.

Aktuálně je simulátor kvůli současným opatřením uzavřen, běží ale prodej poukazů. Oproti DC-9 bude let na MIG-21 mírně dražší, hodina vyjde na 3900 korun.

Vizualizace vesmírného satelitu obíhající Zemi.
Astronomové zaznamenali miliony signálů z vesmíru. Vědí, odkud pocházejí

Jde o bojový simulátor, návštěvníci tak vyráží při letu na misi, kde budou mít popsané své cíle. Na rozdíl od skutečného pilotování ale budou mít neomezenou zásobu paliva, zbraní a nesmrtelnost, budou-li chtít.

Simulátor si podle Bílého už vyzkoušeli dva bývalí piloti Mig-21. „Byli nadšeni. A my v šoku, s jakou lehkostí letěli,“ říká Bílý. Podle něj je pilotování stíhačky podstatně těžší, než u DC-9, přistát se mu podařilo až na třetí pokus. „Mig je výrazně obratnější, rychlejší a nebezpečnější,“ říká.