V roce 1922 byl v Grónsku popsán ledovec Hiawatha. Velké ledové plochy si pak celá desetiletí nikdo příliš nevšímal, v roce 2018 ovšem zaujala celý svět. Tým vědců totiž tehdy přišel se senzačním odhalením, že pod hrubou vrstvou ledu se skrývá obří dopadový kráter, který vznikl zřejmě po nárazu asteroidu. Od té doby tajemné místo fascinuje odborníky z celého světa. A někteří z nich nyní přišli se zásadním tvrzením ohledně stáří kráteru. „Nově zveřejněná studie tvrdí, že dopad vesmírného tělesa, který vytvořil kráter na severozápadním cípu Grónska, se odehrál před 58 miliony let," shrnuje web Science News.

Loď Endurance drcená ledem a sněhem. Muži Ernesta Shackletona z ní stihli uniknout dříve, než byla zcela zničená.
Vědci objevili vrak lodi polárníka Shackletona. Ležel tři kilometry pod hladinou

Nová datace je zásadní změnou v dosavadním bádání ohledně původu kráteru. „Potvrzena byla dvěma nezávislými metodami. Dosud se vědci domnívali, že vesmírné těleso - asteroid, kometa či meteorit, které prohlubeň vytvořilo, dopadlo ve studeném období asi před 13 tisíci lety," konstatuje server Science News.

Studii o termínu vzniku kráteru publikoval geochemik Gavin Kenny ze Švédského muzea přírodní historie ve Stockholmu se svým týmem v odborném časopisu Science Advances. A byť jejich datace vzniku kráteru je podle všeho opravdu přesná, zůstává opletena ještě jednou velkou záhadou. „Zatím nevíme, jaký dopad na globální klima na Zemi náraz vesmírného tělesa, při němž kráter vznikl, měl," poznamenali vědci. Dosud se totiž předpokládalo, že pokud asteroid narazil do dnešního Grónska před třinácti tisíci lety, způsobil na celé planetě výrazné ochlazení. Vzhledem k novým poznatkům za toto ochlazení ale nenesl odpovědnost.

Překvapení pod ledem

Kráter Hiawatha byl pod stejnojmenným ledovcem pozorován úplně poprvé už v roce 2015. „Tehdy vědci v rámci projektu NASA IceBridge pomocí radaru měřili tloušťku ledu, který tvoří grónský ledovec," připomíná web Science News.

Měření nakonec ale přineslo mnohem zásadnější odhalení, a to, že se pod ledem nachází obří prohlubeň. Poprvé ji pak odborníci popsali v odborném článku v časopisu Science Advances ve zmíněném roce 2018. Upozornili tehdy mimo jiné na velikost dopadového kráteru. „Identifikujeme impaktní kráter, kruhovou skalní prohlubeň o průměru 31 kilometrů, která se nachází pod až kilometrem ledu," napsal vědecký tým do článku.

Počítačová animace dopadu asteroidu. Podle odborníků takový scénář nehrozí
Hrozilo, že v roce 2023 narazí do Země. Obávaný asteroid nakonec planetu mine

Podle autorů studie kráter způsobil dopad asteroidu na zemský povrch. „Geochemická analýza sedimentu z největší řeky odvodňující kráter ukazuje, že oním tělesem byl železný asteroid. Musel být více než kilometr široký, aby vytvořil kráter takové velikosti," zmínili vědci.

Pokud by se rozhodl někdo podívat na kráter na vlastní oči, uvidí z něj pouze kousek. Většinu totiž dosud pokrývá led.