V uhelných skladech společnosti Ridera si nemohli nevšimnout výrazně vyššího zájmu o hnědé uhlí už s příchodem léta, tedy dříve než v minulosti. „Myslíme si, že zvýšené nákupy obyvatelstva přímo souvisí s obavami, jaký bude vývoj v dodávkách zemního plynu v letošní zimě. Ti, co mohou, respektive mají kotel k topení uhlím, se prostě obávají budoucí zimy a nakupují uhlí do zásoby,“ konstatuje místopředseda představenstva společnosti Ridera Roman Vank.

Vedra v Ostravě, ilustrační foto, Letní koupaliště Poruba.
Ostrava vyráží do boje proti úmorným vedrům, ochlazení nabídnou i mlžné vozy

Podotýká také, že cena uhlí meziročně vzrostla, ale to zejména kvůli zásadnímu zdražení pohonných hmot a energií, které jsou nutné k dopravě uhlí až k zákazníkovi. Například kdo loni zaplatil za 30 metráků hnědého uhlí v nejžádanější frakci hnědého ořechu 2 částku 12 tisíc korun, letos už stejný objem nakoupí za 16 tisíc. Lidi, kteří uhlím topí, ale Vank uklidňuje.

„Do konce roku by cena měla zůstat srovnatelná. Navíc je ho dostatek a není potřeba podléhat panice,“ říká a doplňuje, že možný dočasný nedostatek hnědého uhlí na trhu způsobuje právě mimořádný zájem nakoupit uhlí víc, než lidé skutečně potřebují. „To se místy projevuje ve schopnosti prodejců uspokojit najednou všechny zájemce,“ informuje Vank a doporučuje nakupovat uhlí průběžně, nikoli se vysoce zásobit.

První výjezd autobusem na Praděd k vysílači v roce 2022. 13. července 2022.
V Jeseníkách začaly speciální jízdy až na Praděd, pro seniory i lidi na vozíčku

„Hnědého uhlí v České republice je dostatek na řadu desítek let a není třeba panikařit. Jde o domácí a tedy ‚bezpečnou‘ surovinu pro naše občany,“ ujišťuje topiče a radí nakupovat domácí uhlí. „Černé uhlí, které se na českém trhu objeví, je násobně dražší než loni a asi třikrát dražší než domácí hnědé uhlí,“ srovnává Roman Vank, který nakoupené uhlí doporučuje skladovat pod přístřeškem či minimálně plachtou, vítanou alternativou je podle něj nákup baleného uhlí, které je možné skladovat déle a dopravce jej dokáže doručit mnohdy až do garáže, tedy bezpracně.