Globus reaguje na rostoucí poptávku zákazníků o bio výrobky, která se každým rokem zvyšuje v průměru o 20 procent.

„I letos nám dosavadní vývoj ukazuje, že tento trend bude pokračovat. V našich hypermarketech tvoří sortiment biopotravin a ekologicky šetrných drogistických výrobků stále větší podíl, to znamená, že poptávka i nabídka stále roste. Aktuálně máme v nabídce více než 600 bio výrobků a také téměř 140 drogistických výrobků pro děti a péči o tělo,“ uvedla Pavla Hobíková, mluvčí Globusu.

Podle ní mají zákazníci v sortimentu bio největší zájem o čerstvé mléko, jogurty, tvarohové výrobky, oleje a čokoládu. „V sortimentu masa se dlouhodobě potýkáme s jeho nedostatkem, stejně tak jako například u para ořechů a žitné mouky. Co se týká českého vína, máme v nabídce několik produktů a vzhledem k nižším odprodejům tento sortiment neplánujeme ani v blízké době rozšiřovat,“ uvedla dále mluvčí Globusu. V sortimentu ovoce a zeleniny spolupracuje Globus s místními ekofarmáři i dovozci. Poslední tři roky je podle Pavly Hobíkové ale patrný klesající zájem o bio ovoce a zeleninu, a to i přes rozšíření nabídky a promování těchto produktů v akčním letáku.

„Tento sortiment není pro české pěstitele kvůli náročnosti pěstování, přísné legislativě a klesajícímu zájmu spotřebitelů tolik atraktivní,“ dodala mluvčí společnosti Globus.

Přehledný regál s biopotravinami

V prodejnách Lidl před několika týdny instalovali nový bio regál, ve kterém najdou zákazníci přehledně všechny bio produkty z nabídky na jednom místě (vyjma chlazených).

„Regál má tematický dřevěný dekor a označení loga Bio Organic, nachází se v prostřední části prodejen. Do tohoto regálu jsme nově zařadili více než 10 novinek, například rajčatové omáčky a kečup, džemy, těstoviny, ovocné džusy, chipsy a slané tyčinky nebo sladké sušenky,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Sdělila také, že už dříve v prodejnách Lidl nabízeli tematické akce Bio týden rozšířený výběr bio výrobků. Největší zájem byl například o zeleninovou šťávu, mraženou zeleninu, nebo těstoviny.

Podle obchodníků stále platí, že sortiment bio vyhledává spíš určitá skupina zákazníků, než že by se jednalo o masovou poptávku.

„Samozřejmě tyto výrobky vyhledávají především lidé zajímající se o zdravý životní styl,“ doplnila mluvčí Lidlu.

Renata Maierl z firemní komunikace Kauflandu odpověděla, že zákazníci mají o sortiment bio zájem.

„Při výběru jim pomáháme s orientací na prodejnách tím, že bio výrobky jsou označeny i na regálové etiketě a jsou tak snadněji dohledatelné.

Díky uvedení vlastní řady K-Bio, K-Take it veggie či K-Lactosefree, stoupla i dostupnost těchto alternativních výrobků za nižší cenu, ale při zachování vysoké kvality,“ doplnila Renata Maierl s tím, že bio výrobky Kaufland nabízí napříč celým sortimentem − od dětské výživy, přes ovoce a zeleninu, mléčné výrobky, nápoje, kávu, čaje, pomazánky, až po mražené výrobky či müsli.

„V současné době máme zalistováno zhruba 360 výrobků, z toho 85 výrobků je pod naší vlastní značkou K-Bio, která byla uvedena na trh v roce 2016,“ dodala mluvčí Kauflandu.

Podle údajů ministerstva zemědělství činil v roce 2015 celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu přibližně 3,73 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v České republice dosáhla ve zmíněném roce hodnoty 2,25 miliardy. Podle Ústavu zemědělské ekonomiky a informací v už uvedeném roce každý obyvatel ČR v průměru utratil za biopotraviny 213 korun.

Orientační porovnání cen vybraných druhů potravin a biopotravin v ostravských marketech. V prvním sloupci jsou ceny u běžné produkce, ve druhém u biopotravin. Některé ceny mohou být ovlivněny akčními slevami, případně tím, že porovnávané druhy zboží nebyly od stejných dodavatelů.

brambory (1 kg) 15,90 26,60
čočka (0,5 kg) 19,90 49,90
česnek (100 g) 14,90 29,90
červená řepa (0,5 kg) 7,50 22,70
mrkev (1 kg) 19,90 51,00
pomerančový džus (100procentní, 1litr) 21,90 29,90
rajčata keříková (0,5 kg) 19,90 39,90
mouka pšeničná (1 kg) 11,90 22,90
okurka salátová (1kus) 14,90 34,90