Otec i syn Brídovi jsou dnes ve svém oboru respektované osobnosti. V celém okrese Bruntál na Břetislava Brídu vzpomíná s úctou tolik lidí, které naučil řídit, že si toho všimla i školská komise, která Radě města Krnova navrhuje ocenění nejlepších pedagogů. Uvědomila si, že vynikající pedagogy máme nejen v mateřských, základních, středních a uměleckých školách , ale také v autoškolách.

Minulý týden na Den učitelů převzal Břetislav Brída (na fotografii vlevo) na krnovské radnici ocenění za celoživotní vynikající práci. Budoucí řidiče i řidiče z povolání učí už 46 let, a přes 30 let aktivně pracoval v dopravní komisi. Začínal učit v krnovském Svazarmu, svou soukromou autoškolu provozoval až do roku 2008, a své profesi učitele autoškoly se věnuje dodnes.

Jeho syn Pavel Brída zdědil lásku k motorům, a navíc zajímavým způsobem propojil svůj podnikatelský, technický a výtvarný talent. Začalo to touhou postavit si motorku snů po dle svých vlastních představ, a pokračovalo dovozem, přestavbami, vývojem, výrobou, homologací, designováním motorek a skútrů. Jeho odbytištěm se postupně stala celá Evropa, významné obchodní partnery našel hlavně v Japonsku a v Číně.

Široká veřejnost poprvé zaregistrovala Pavla Brídu (na fotografii vpravo) v roce 2006, kdy vsadil na nostalgii Čechů, a představil nové modely Jawy Pionýra a Babety. Nejvíc ho ale proslavil nástupce tříkolky velorex. Hadrák, hadraplán, špatně sbalený stan na kolečkách, rozzuřený vysavač prachu a podobné posměšné názvy vystihují podstatu lidového vozítka Velorex.

Tento geniálně jednoduchý kříženec mezi autem a motorkou byl původně vyvinutý jako levný dopravní prostředek pro invalidy. Díky fantazii a nápadům Pavla Brídy se změnil v supermoderní stroj, který má pod kapotou více než 200 koní. Samozřejmostí jsou xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru a interiéru vozidla.

Přestože mimo Československo je legendární velorex téměř neznámý, vyrazil s ním do USA. „Vycházel jsem z toho, že Američané jsou hodně extravagantní a na výstřelky slyší. Skutečně je toto nezvyklé vozítko zaujalo. Určené bude hlavně pro Kalifornii a Floridu, kde je, na rozdíl od Česka, celoročně teplo.

V poslední době jsem bohužel musel toto jednání o výrobě a prodeji nového velorexu v Americe z časových důvodů přerušit. Zahájil jsem totiž jiný podnikatelský záměr v Číně, a sezení na dvou židlích současně většinou bývá špatné rozhodnutí,“ konstatuje Pavel Brída a plánuje, že až se mu podnikání v Číně podaří rozjet, vrátí se k přerušeným jednáním o novém velorexu a dotáhnout je do konce.

Poslední dobou trávil v Číně víc času než v Evropě. Fascinuje ho, jak je tato země vstřícná vůči investorům, a doporučuje také našim politikům, aby se při tvorbě legislativy nebo v ekonomické oblasti víc inspirovali čínským modelem. Evropským médiím vyčítá, že prezentují Čínu převážně nelichotivě a neobjektivně.

Svým přátelům doporučuje, aby v nejistých dnech nastupující krize převedli své úspory na uměle podhodnocený čínský jüan, kterému předpovídá velký růst.