Moravskoslezský kraj se chystá uzavřít memorandum k záměru výstavby tramvajové trati Ostrava – Orlová – Karviná. Schvalovat ho budou příští týden zastupitelé v Ostravě, materiál je již veřejně dostupný.

Navrhované memorandum vyjadřuje společný zájem Moravskoslezského kraje a zmíněných měst, doplněných Rychvaldem, řešit přípravu a realizaci výstavby tramvajové dráhy a provozování tramvajové dopravy na území Moravskoslezského kraje. Kraj i města chtějí vytvořit  perspektivní dopravní systém tramvajové dopravy a důrazem na hospodárnost, bezpečnost a šetrnost k životnímu prostředí, zejména ovzduší. Pokud se prokáže ekonomická rentabilita projektu, může být doplňován o další větve.

Záměr počítá s výstavbou tramvajové dráhy z Ostravy Hranečníku přes terminál Heřmanice, Starý Dvůr a dále přes Orlovou Město do Karviné. Součástí je i možnost napojení další tramvajové dráhy v Orlové. Nová trať má sloužit i jako MHD zejména v Ostravě a Karviné.

Konec původní trati v roce 1967

Úvahy o vrácení tramvajové dopravy na Karvinsko se objevily už před krajskými volbami v roce 2016, tehdy šlo o jeden z hlavních taháků ODS. Naposledy se o tramvajové rychlodráze mezi Karvinou, Havířovem a Ostravou hlasitě diskutovalo v roce 2019. Ani pak ale údajně přípravy neutichly. Krajský úřad například zpracoval dopravní model, který označil projekt za reálný a smysluplný z ekonomických hledisek.

Podle původních představ měla trať vést přes Havířov, nyní se krajský úřad coby investor prioritně zaměřuje na směr z Karviné do Ostravy přes Orlovou. Trať by měla využít bývalé košicko-bohumínské dráhy a modernizované důlní vlečky. Ještě minulý rok sliboval kraj teoretické dokončení stavby v roce 2030. Náklady včetně depa a nákupu vozidel byly odhadovány na necelých 15 miliard.

Historie tramvajové dopravy v regionu sahá do roku 1909. Tramvajové spojení mezi Karvinou a Ostravou fungovalo už v minulosti. Mezi oběma městy jezdily tramvaje 58 let, přičemž urazily vzdálenost 25 kilometrů a čekalo je 31 zastávek. Jízdní doba byla 85 minut. V roce 1955 bylo přepraveno téměř 18 milionů cestujících. Konec tramvají v regionu nastal v roce 1967, na likvidaci neslo podíl poddolování, trať se tehdy začala propadat.