„Spotřebitelé by si měli vybírat ověřené internetové obchody a zajímat se o reference dalších kupujících," míní předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska Marcela Reichelová.

Každá taková prodejna by měla mít na svých internetových stránkách obchodní podmínky s informacemi o právu na odstoupení od smlouvy. Sdružení připravilo pro spotřebitele pár rad a informací, na co si dát pozor dřív, než začnou kupovat.

Právo na odstoupení od smlouvy mají zákazníci bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Výjimkou je úprava zboží na přání kupujícího nebo porušený originální obal u medií, audio, video nahrávky, novin nebo časopisů. O dodání zboží a způsobu platby musí být spotřebitel informovaný předem a sdružení doporučuje platit kartou jen u prověřených obchodníků, působících na trhu už dlouhou dobu.

U neprověřených obchodů doporučuje při prvním nákupu zvolit způsob platby spíše na dobírku a nedoporučuje přebírat porušenou zásilku, a kontaktovat dodavatele.

Také cena za dodané zboží musí být totožná s původně potvrzenou. „Když bude vyšší, než za kterou bylo dané zboží objednané, doporučujeme zásilku nepřebírat a neprodleně se kontaktovat s prodejcem, aby sjednal nápravu," radí Marcela Reichelová.

Při nákupu dárkových poukazů-voucherů je důležité informovat se před nákupem především o podmínkách slevové akce, případně si zjistit, že požadovaná služba je v požadovaném termínu ještě volná. Poctivé slevové servery informují své zákazníky o všech podmínkách využití voucherů.

Slevových serverů jsou na českém trhu stále desítky. Se slevovým voucherem má spotřebitel nárok dostat stejně kvalitní zboží a úroveň služby, jakou poskytovatel dává zákazníkům i bez něj. Aby se vyhnul zklamání ze slevových nabídek, měl by si zvláště u dražších nabídek zjistit parametry nabídky a obvyklou cenu.

Podobně jako u e-shopů doporučujeme vybírat prověřené slevové servery. Tedy ty, které působí na trhu delší dobu, a nejlépe ty, které mají ve smluvních podmínkách pojištění nákupu nebo pomáhají svým zákazníkům řešit případné nesrovnalosti. Ty největší slevové servery to většinou dělají," dodává Marcela Reichelová.