„Kompletní rekonstrukce nádražní budovy v Moravském Berouně zahrnuje úpravu interiérů i fasády. Vznikne nová čekárna pro cestující a dopravní kanceláře pro zaměstnance Správy železnic a dopravce,“ popisovala investici mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Proběhne rovněž výstavba parkovacích míst, stání pro jízdní kola a stavbaři upraví plochu před budovou. Stavební práce v Ondrášově podle Správy železnic potrvají do podzimu letošního roku.

Obce založily společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, která vlastní a opravuje historická nádraží na úzkokolejce.
Jsou obecní vlaky na Osoblažce reálná vize? Precedent neexistuje

Proti zmenšení objemu budovy v Ondrášově město neprotestovalo. Podle starosty Moravského Berouna Tomáše Ferance to bylo správné rozhodnutí.

„Už se všichni těšíme, až nádraží bude zrekonstruované. Budova je v hrozném stavu,“ reagoval před zahájením rekonstrukce starosta.

Hlubočky a Mariánské údolí

Na finanční injekci dlouhé roky čekají i další zanedbané budovy na trati č. 310 Olomouc - Krnov – Opava ve směru na Olomouc, kde Správa železnic pokračuje v přípravě rekonstrukcí budov.

Konkrétně ve stanicích Velká Bystřice, Hlubočky-Mariánské údolí, Hlubočky a Domašov nad Bystřicí.

„S připravovanými investičními záměry jsou průběžně seznamováni starostové těchto obcí. Zároveň probíhá příprava zadávacích podmínek pro vypsání tendrů na zhotovitele projektových dokumentací pro stavební řízení k jednotlivým stavbám,“ sdělila Nela Friebová.

Budoucí architekti na přelomu června a července 2021 zase vyrazili na Osoblažsko, aby společně tvořili v zaniklé sudetské vesnici Pelhřimovy.
Architekti v Pelhřimovech vytvoří křížovou cestu, proč zaniklá vesnice přitahuje

Starostka Hluboček Eva Hasníková potvrdila, že Správa železnic jedná s vedením samosprávy o plánech s budovami na katastru Hluboček. Obavy měli v obci zejména o osud historického nádraží na Dukle.

„Poté, co jsme měli zprávy, že chtějí objekt zbourat, požádali jsme, ať nádraží bezplatně převedou na obec. Nesouhlasili jsme s tím, aby tento kus historie Hluboček zmizel,“ připomněla starostka.

Správa železnic si chce oba objekty, v Mariánském Údolí a nádraží ve stanici Hlubočky, ponechat.

„V minulém týdnu nám zástupce Správy železnic sdělil, že s rekonstrukcí obou budov počítají. Na Dukle se má opravovat stávající objekt a snad by měly být zachovány i byty. Až pokročí v projektové přípravě, přislíbili, že se opět sejdeme,“ uvedla Eva Hasníková.

Jívová

Budovu v zastávce Jívová chce Správa železnic prodat. „Je připravovaná k prodeji,“ potvrdila mluvčí Nela Friebová.

Stejně jako o nádraží v Hlubočkách, i o Jívovou požádala obec.

„Čekáme, zda nám nádrží převedou nebo nemovitost nabídnou k odprodeji a bude se moct přihlásit kdokoliv. To v tuto chvíli nevíme,“ reagoval starosta Jívové Jan Pewner.

Obci jde primárně o to, aby netypická nádražní budova, jejímž předobrazem byl hotel ve Vysokých Tatrách, nebyla zbourána.

„Pokud bude soutěž, obec by musela mít předem vyčleněné peníze, což v letošním roce nemáme,“ dodal.

Vlaky Českých drah zajišťovaly na Osoblažce každodenní osobní dopravu a současně byly technickou atrakcí. Od 16. června 2022 až do odvolání vlaky ČD nahradí výlukové autobusy.
ČD pro Osoblažku nemají lokomotivy, nasadily tedy autobusy. Obce protestují

Pokud by objekt přece jen získala obec, chtěla by budovu využít zejména pro spolky a místní školu.

„Zároveň bychom ji mohli pronajímat veřejnosti. Pro turisty může být atraktivní přespat v nádražní budově. Má toalety, sprchu, lůžek by mohlo být po úpravách až dvacet. V této části údolí Bystřice chybí občerstvení, které bychom mohli v objektu zřídit,“ nastínil starosta Jívové.

Velká Bystřice

O nádraží se zajímá i Velká Bystřice. Město má o objekt zájem a mělo by pro něj zajímavou náplň.

„U nás je bohatý spolkový život a některé spolky se nemají kde scházet. U nádraží je velké hřiště a máme studii na jeho přeměnu na dopravní hřiště, které by mohlo mít v objektu zázemí,“ sdělil již dříve starosta Velké Bystřice Marek Pazdera.