„Operátoři nám napsali, že končí s neomezenými tarify, a že nám budou připojení zpoplatňovat podle stažených dat,“ uvedl Dvořák. Podle něj při dnešním objemu dat by náklady drah na zajištění Wi-Fi ve vagonech poskočily na troj- či čtyřnásobek.

Dráhy dnes stojí služba 15 milionů korun ročně a skok na několikanásobek nemůže dopravce akceptovat. Stejně tak nečeká, že podobný nárůst nákladů přijmou veřejní objednatelé spojů, tedy kraje a stát.

Konec stahování filmů za jízdy

„Jednou z možností je omezení množství dat. Pro běžný přístup na internet by se fakticky nic nezměnilo, omezení by se ale dotklo stahování velkých objemů, třeba filmů nebo automatických aktualizací,“ řekl Dvořák. Dráhy aktuálně vybírají nového poskytovatele služby, podle Dvořáka dojde na zavedení datových limitů nejspíš už v pololetí.

České dráhy na konci loňského roku oznámily, že Wi-Fi připojení k internetu začaly nabízet v dalších téměř 80 vozech řady Bdpee a ABpee.  V instalaci pokračují i letos, dokončena bude ve zhruba 200 vozech, například Aee a Bbdgmee.

„Z našich marketingových průzkumů vychází, že elektrické zásuvky pro napájení drobných spotřebičů cestujících jako jsou notebooky a mobilní telefony a o Wi-Fi připojení k internetu je mezi našimi zákazníky největší zájem,“ řekl tehdy Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Wi-Fi se rozšiřuje také v regionální dopravě. Kromě nových vozů začnou České dráhy instalovat internet i do motoráků řady 810, které projdou modernizací pro Moravskoslezský kraj. Aktuálně nabízejí připojení k internetu ve více než 800 vlacích.