Byla přesvědčena, že do 14 dnů od převzetí zboží má právo od smlouvy odstoupit. Když se žena o den později v prodejně dožadovala vrácení peněz, její žádost odmítli. Proto se obrátila na obránce spotřebitelů. Ti jí sdělili, že v zákoně nenajde žádnou oporu pro svůj požadavek na vrácení zboží, a nemůže tak ani žádat vrácení peněz.

„Při nákupu v kamenných obchodech totiž platí odlišná pravidla než u nákupu na dálku (například na internetu nebo v e-shopech). Zatímco při nákupu na dálku až na jisté výjimky (jako například u zboží upraveného podle přání kupujícího, nákupu knih, CD apod.) má spotřebitel právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí zboží, u nákupu v kamenné prodejně takový nárok nemá,“ vysvětlila Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska s tím, že při nákupu v kamenném obchodě si spotřebitelka mohla zboží vyzkoušet, prohlédnout a pak teprve zaplatit.

„Špatný výběr zákazníka nemůže být důvodem k odstoupení, tím může být pouze vada výrobku,“ upřesnila Marcela Reichelová.

Jak dodala, v některých zvláštních případech nabízí řešení občanský zákoník, v jiných musí zákazník spoléhat na dobrou vůli obchodníka. S ní se setkal pan Štěpán z Ostravy, který v minulých dnech strávil dovolenou na Slovensku.

„Chtěli jsme se synem projít hřebenovku v Nízkých Tatrách, spacáky jsme měli, ale stan jsme zapomněli doma. Koupili jsme nový, ten jsme ale nakonec ani nevytáhli z obalu. Při zpáteční cestě jsme se vydali do obchodu a pokusili stan vrátit. V obchodě byli vstřícní, kývli na náš požadavek. Museli jsme si ale koupit jiné zboží minimálně v ceně, kterou jsme zaplatili za stan,“ přidává svou čerstvou zkušenost pan Štěpán.

Existují i kamenné obchody, ve kterých zákazníkům vyjdou vstříc a nabízí jim různě dlouhou lhůtu na rozmyšlení na výměnu zboží v případě špatného výběru nebo při zakoupení dárku pro někoho jiného. O tom je spotřebitel většinou informován dopředu na dokladu o zaplacení, popřípadě informací na prodejně, jelikož se jedná o službu nad rámec zákona.

„Prodávající si pro tyto případy může stanovit vlastní podmínky pro vrácení, nebo může i místo vrácení peněz nabídnout výměnu za jiné zboží, či vrátit částku v podobě voucheru na další nákup. Opravdu ale záleží na dobré vůli obchodníka,“ upozornila Marcela Reichelová.