Tvůrčí lidská schopnost je úžasná. Její výsledky přetrvávají staletí a neupadnou v zapomnění. Nemusí se týkat jenom malířů, hudebníků či spisovatelů. Existují mnohem „skromnější" jedinci, jejichž jména sice jen občas zdobí galerie, výjimečně se vyskytnou v učebnicích, přesto v historii vyryli zdánlivě nepatrnou, nicméně výraznou stopu. Jsou to mistři houslaři…

Nedělní slavnost Zmrtvýchvstání Páně v katedrále Božského Spasitele v Ostravě.
OBRAZEM: Velikonoční neděle v katedrále Božského Spasitele

NA PRSTECH JEDNÉ RUKY

Počet houslařů v Moravskoslezském kraji by se dal spočítat na prstech jedné ruky. K žijícím legendám v tomto oboru určitě patří Stanislav Slawiński, pokračovatel slavného rodu z Orlové, který se před časem přestěhoval do Karviné.

„Několikrát jsem se stěhoval, což vůbec nepřispělo k mé klientele, které naopak ubylo. Jsem už nyní v důchodu, ale řemeslo jsem na hřebík určitě ještě nepověsil. Dlouhá léta jsme zajišťovali údržbu nástrojů členům profesionálních orchestrů z divadel v Ostravě či Opavě, ale také filharmonikům, pedagogům a žákům konzervatoře či uměleckých škol. Před několika lety se v Ostravě objevilo několik mladých houslařů, kterým fandím, takže práce mi ubylo. Ale teď nadešla konečně chvíle restaurovat řadu nástrojů, na něž nebyl v běžném provozu čas," uvedl Stanislav Slawiński, který připravoval strunné nástroje například pro známé Kubínovo kvarteto, ale také dalším umělcům.

Špuntomat v nemocnici v Ostravě-Vítkovicích.
Ticho léčí. Pacientům slouží v nemocnicích špuntomaty

HOUSLE, VIOLY I BASY

„Práce se dřevem mě vždycky bavila. Vyučil jsem se nejprve truhlářem a později jsem se v soukromé škole v Kyjově vyučil houslařem," řekl Deníku Tomáš Pospíšil, jehož houslový ateliér najdeme v ostravské Cingrově ulici, hned naproti sportovní haly Bonver aréna. Housle tvoří na zakázku, ale také je opravuje, stejně jako violy a basy.

„Samozřejmě, že v naší prodejně, kde mi pomáhá nejenom moje sestra Petra, ale také maminka, si můžete koupit školní housle, ale i špičkové, s nimiž hrají v našich orchestrech muzikanti. Mohou přijít třeba i na sto padesát tisíc korun. Ale není to všechno jenom o penězích. I na zdánlivě levný hudební nástroj lze zahrát skvěle," řekl Tomáš Pospíšil.

Původní polskoostravský hrad byl v 16. století přestavěn na renesanční zámek. Zničen byl tím, že se pod ním začalo těžit uhlí. Snímek je z doby před první světovou válkou.
Kdysi mocný hrad střežil důležitou obchodní stezku z Opavy do Těšína