Poukaz na adrenalinový zážitek nebo erotické prádlo a pomůcky vévodí podle prosincového průzkumu agentury Sanep žebříčku nechtěných dárků. Ale třeba jste pod stromečkem našli jiné nemilé překvapení. Nemusíte zoufat. Jak Deník zjistil, máte velkou šanci uspět s výměnou či vrácením zboží. Ovšem za určitých podmínek. A první lidé s dárky, které se nehodí, vyrazili do obchodů už na Štěpána, kdy někteří z obchodníků po jednodenní pauze opět otevřeli.

Jen kazové?

Narazit můžete spíše v „kamenných" obchodech. Pokud zboží nemá vadu, obchodník nemá ze zákona povinnost vám jej vyměnit či vzít zpět. Přesto ale zejména větší řetězce vycházejí zákazníkům vstříc, a to nejen po Vánocích. I během roku můžete do třiceti dnů od koupě vrátit průmyslové zboží například v prodejnách Lidl. V obchodním domě Ikea dokonce do 120 dnů, pokud jste členem jejich klubu.

A také v prodejnách Tesco umožní nevhodný dárek vrátit. „Základním předpokladem je, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. U oblečení a obuvi musí mít zboží visačku, která je jeho součástí. Zákazník dále musí předložit platný nákupní doklad, popřípadě záruční list, pokud byl součástí výrobku. U potravin je zapotřebí, aby byly vráceny před uplynutím data spotřeby nebo minimální trvanlivosti," vysvětlil Jiří Mareček, manažer firemních vztahů společnosti Tesco.

Jak doplnil, zboží lze vrátit v kterékoli prodejně v republice, kde se prodává. Navíc tato služba není časově omezena, takže kdykoli. Vše ale zpět nevezmou jde například o nahrané CD, DVD, počítačové programy a hry, alkohol, noviny, výrobky zlevněné kvůli vadě či telefonní karty. Pokud chcete nazpět peníze, některé druhy zboží musíte vrátit už do deseti dnů.

Do poloviny ledna

Rozhodně byste neměli s výměnou či vrácením otálet. Například prodejny s elektronikou Elektro World ji sice umožní, ale nejdéle do poloviny ledna. „Každé zboží v prodejnách posuzujeme jednotlivě a o možnosti výměny nebo vrácení zboží a jeho formě rozhoduje manažer prodejny. Ve všech případech ale platí, že nesmí být poškozeno, musí mít originální obal a zákazník potřebuje také originální účtenku," říká Petr Jiras, zodpovědná osoba za marketing a komunikaci v Electro Worldu, s tím, že nejčastěji lidé po Vánocích mění brašny, pouzdra a různé doplňky tabletů nebo notebooků, které jim „nesedí" rozměrem, designem nebo barvou. „Většinou se jedná o desítky případů. Možnou variantou, jak se vyhnout nevhodnému dárku, je poskytnout obdarovanému dárkový poukaz a výběr pak přenechat na něm," radí Jiras.

Těžké dilema

„Byla jsem velmi na rozpacích, když jsem rozbalila dárek a vypadla kuchařská kniha s krajovými specialitami. Už na první pohled byla docela drahá, na lepším papíru s množstvím barevných fotografií. Ale mně bylo spíše smutno z toho, že jen zaplní místo v mé knihovně," vzpomíná na loňské Vánoce Ostravanka Lenka Dlabačová. Dva dny jí to vrtalo hlavou, po svátcích se rozhodla. „Tušila jsem, kde přítel knihu koupil. Vypravila jsem se proto do knihkupectví a tam byli velmi ochotni. Knihu mi vymění. Ovšem musím donést paragon." To bylo pro paní Lenku další dilema. Jak šetrně příteli sdělit, že dárek nesplnil očekávání, a požádat jej o prodejní doklad. Po dvou dnech váhání se odhodlala a vše dobře dopadlo. „Kniha stála pět set korun. Nakonec jsem z knihkupectví odcházela se třemi knihami, celkem za osm stovek," dodala s úsměvem paní Lenka.

Zboží z netu

Jestliže jste ale dostali dárek, který byl objednaný prostřednictvím internetu, máte napůl vyhráno. Tedy pokud jej dárce neobjednal už půl roku dopředu. Do 14 dnů můžete zboží poslat zpět a žádat vrácení peněz. Některé elektronické obchodní domy však jdou ještě dál. Například na MALL.CZ je možné zboží vracet ve čtrnáctidenní nebo speciální prodloužené šedesátidenní lhůtě od nákupu. „Šedesátidenní lhůta se vztahuje na zboží v neporušeném obalu, ideálně se tedy hodí na vracení nevhodných dárků. V obou případech zákazníkům vracíme peníze," informovala mluvčí společnosti Michala Gregorová. Nejčastěji, podle jejích slov, zákazníci vracejí módu, a to zejména kvůli špatné velikosti.