Jedním z hlavních důvodů zvýšeného zájmu o pojištěnce jsou nová pravidla pro změnu zdravotní pojišťovny. „Pojištěnec je nadále oprávněn změnit zdravotní pojišťovnu jedenkrát za dvanáct měsíců. Nově to však může učinit pouze k datu 1. ledna následujícího roku, přičemž přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny je povinen podat nejméně šest měsíců předem,“ potvrzuje Jan Vomlela, asistent ředitele Revírní bratrské pokladny, zdravotní pojišťovny, a dodává: „Nejbližší ,den D’, kdy se naposledy můžete pro příští rok rozhodnout změnit svoji zdravotní pojišťovnu, bude 30. června 2012. K tomuto datu ještě mohou lidé podepsat registrační list u nové zdravotní pojišťovny, a stát se tak jejím klientem od 1. ledna 2013.“

Honba na pojištěnce však už začala. Potvrzuje to i zkušenost Jana T., pojištěnce Revírní bratrské pokladny (RBP), který žije v Kopřivnici. „Asi v půlce ledna zaklepaly na dveře mého bytu dvě ženy, které se představily jako zástupkyně jiné zdravotní pojišťovny, než u které jsem pojištěn. Začaly mi hned tvrdit, že podle nového zákona nemusím být ošetřen mimo kraj, v němž má pojišťovna působí. Nezdálo se mi to a rozhodl jsem se zjistit jaká je situace přímo u Revírní bratrské pokladny, jejímž jsem klientem. Samozřejmě, že to, co ty ženy tvrdily, nebyla pravda. Docela mě to naštvalo. Myslím si, že o praktikách takovýchto dealerů by měla veřejnost vědět a každý by si měl dávat pozor na to, co podepisuje,“ upozorňuje na svou zkušenost Jan T.

RBP registruje řadu dalších případů, kdy si pojištěnci stěžují na lživé informace, které jim byly sdělovány. „K obvyklým lživým argumentům dealerů patří třeba tvrzení, že stávající zdravotní pojišťovna krachuje, že pojištěnec nebude ošetřen mimo kraj, ve kterém žije a pracuje nebo alespoň, že se pobočka pojišťovny stěhuje a klient bude muset dojíždět daleko do jiného města,“ potvrzuje Jan Vomlela a dodává, že řada pojištěnců podlehne nátlaku a podepíše registrační list jiné pojišťovně na ulici.

Zároveň doporučuje, aby si lidé jakoukoli podobnou nabídku v klidu zvážili a nedělali ukvapená rozhodnutí. „Změnit původní rozhodnutí je administrativně složitý proces a v posledním období jsou nově registrující pojišťovny i zjevně podvedeným pojištěncům RBP stále méně ochotny v tomto směru vyhovět,“ vysvětluje asistent ředitele Revírní bratrské pokladny.