Pokaždé tráví Kolomý Vánoce s rodinou, ale jakmile se blíží konec roku, začíná balit kufry a odlétá za teplem.

Žádná dovolená to ale není. Na jihu Ameriky se opět roztočí kolotoč jménem Dakar. Česká republika bude mít tradičně v kategorii kamionů silné zastoupení, ale pouze dvě posádky jsou čistokrevně české. Mezi ně patří i Martin Kolomý s bratry Kiliány na speciálu Tatra 815 Buggyra, který se zrodil v technologickém centru Buggyry v Roudnici nad Labem.

„Žádná kůstka nezapadla, takže štědrovečerní večeře proběhla zdárně," začíná vyprávění o posledních chvílích s rodinou Martin Kolomý, který 31. prosince odlétá z letiště Václava Havla v Praze do argentinského Buenos Aires. „Vánoční čas je vždycky plný večírků a ani letos tomu nebylo jinak. Zapíjel jsem s našimi partnery příchod nového roku o něco dříve, když tu dobu budu v letadle nad Atlantikem."

„Co jezdím Dakar, jsem snad jen jednou slavil Silvestra doma. Velký problém v tom určitě nevidím. Nový rok zapijeme i v letadle, záleží jen na tom, nad jakou destinací se zrovna letí. Má to ale i výhodu. Díky posunu času můžeme slavit příchod nového roku třeba i dvakrát," směje se Kolomý a dodává: „Do odletu už moc nezbývá, a tak v práci řeším poslední urgentní věci. Po odletu se zaměřím už jen na svůj výkon."

Závodní a doprovodná technika opustila Evropu už na konci listopadu a o tři týdny později dorazila do přístavu Euroamerica Port.

„Přestože letíme do Buenos Aires 31. prosince, dva členové našeho týmu odletěli již 28. prosince. Ti musejí v přístavu vyzvednout naše auta a dopravit je do bivaku, kde na nás 2. ledna čekají technické přejímky a další den slavnostní start," naznačil nejbližší program manažer týmu TATRA Buggyra Racing Jan Kalivoda.

Bratři Kiliáni: Sehraná dvojka

Sehranější posádku snad už Martin Kolomý ani nemůže mít.

Vedle něj tradičně usednou bratři David a René Kiliáni, kteří mají nemalé zkušenosti a ambice. David je zkušený navigátor, který na Dakaru využívá poznatky z automobilových soutěží domácí scény a společně s Reném, který se v Tatře 815 Buggyra stará o techniku, mají nedaleko Plzně vlastní autoservis.

„Právě schopnost našich kluků pracovat v dílně, a to nejen ve svém servisu, ale také v našem technologickém centru, je řadí mezi top posádku. Všichni tři jsou výborně sehraní a doplňují se. Doufejme, že to nebude potřeba, ale pokud přeci jen, určitě se na ně můžeme spolehnout," říká s úsměvem technický ředitel týmu TATRA Buggyra Racing Robin Dolejš.

A kde by se mohla hodit sehranost posádky, když vedle závodní Tatry dorazil do Buenos Aires také asistenční vůz?

Stát se může na trati opravdu cokoliv, a než dorazí doprovodný vůz, může to trvat i několik hodin. Novinkou sedmatřicátého ročníku Rallye Dakar je pro kategorii kamionů takzvaná maratonská etapa. Tu mají posádky na programu 10. a 11. ledna, což znamená, že se v těchto dvou dnech musejí obejít bez mechaniků a asistenčního vozu.

„Jaké to bude, poznáme až na místě. Ale víme, že si musíme sebou vzít více nářadí a spacáky, abychom měli kde přespat," uvedl s očekáváním David Kilián.