Třetí ročník dakarské série Silk Way Rally neboli Hedvábné stezky se konal již tradičně v Rusku. Trať dlouhá čtyři tisíce kilometrů startovala z Rudého náměstí v Moskvě. Vedla přes Lipetsk, Volgograd, Astrakhan, Stavropol, Maykop až do Sochi. Závod byl určen pro osobní vozy a kamiony. Letos poprvé se účastnil i Czech Dakar Team. Dakarský závodní speciál Tatra řídil samotný majitel týmu Marek Spáčil.

Do Ruska se s ním vydal také doprovodný kamion Tatra. Vezl nejen potřebné náhradní díly, ale samozřejmě mechaniky, bez nichž to prostě nejde.

Vůbec poprvé se letos podařilo Aleši Lopraisovi vyhrát nad továrním týmem Kamaz. Ten od začátku potkávaly technické potíže, až musel favorit Nikolaev ze soutěže odstoupit. Dalším želízkem v ohni byl Rus Kabirov. Dostal však vysokou penalizaci za nedodržení rychlosti, což do určité míry Lopraisovi k vítězství pomohlo. Bruntálský tým Marka Spáčila si vedl výborně v prvních třech etapách, ta čtvrtá se ale pokazila.

„I přesto, že jsme jeli do Ruska spíše testovat nový motor, bylo pro celý tým velké zklamání to, co nás potkalo ve čtvrté etapě,“ řekl Marek Spáčil. Nebyl problém s navigací, auto poslouchalo na slovo. Trať Spáčilovce bavila, předjížděli soupeře. Na stodvaačtyřicátém kilometru začali na prašné cestě předjíždět kamion Man.

„Všude byl prach a my se snažili dostat se před našeho soupeře, tak jak se v závodu běžně dělá. Při předjíždění jsme se dostali do díry, která nebyla v road booku vůbec vyznačená,“ postěžoval si Marek Spáčil. Auto se zhouplo nahoru a dolů a ozvala se obrovská rána. Nikdo nevěděl, co že se stalo. Setrvačností se auto zastavilo, nezraněná posádka vyskákala z vozu a najednou spatřila opodál se válející kolo.

Mysleli si, že se jedná o rezervu, která se nějak dostala ven z nástavby. Jen jim nebylo jasné jak. Potom si všimli, že auto je bez levého předního kola. Nárazem se urvalo. „V tu chvíli bylo jasné, že končíme. Zavolali jsme mechanikům, ať pro nás přijedou a byli jsme zklamáni. Kolo jsme přivařili k nápravě a na druhý den ráno přijeli do bivaku,“ uvedl skleslý Spáčil.

Tým ovšem nic nevzdává. Má dobrý pocit z auta a z jeho vlastností, zbývá udělat jen několik málo kosmetických úprav a tatra bude připravena na Dakar 2012. To už budou moct diváci sledovat obě závodní tatry. Podle dostupných informací vše nasvědčuje tomu, že Martin Kolomý se po úraze zotavil natolik, že usedne do svého závodního speciálu.

LIBUŠE ŠODKOVÁ