Petr Stanovský je jedním z pořadatelů krnovského Offroad trialu, který o víkendu probíhá v Krnovské roklině pod letištěm. Jak se vůbec dostal devětačtyřicetiletý mistr Evropy k soutěžení? „Benzínem jsem načichl už jako malý kluk. Od malička jsem se zajímal o motorky i o auta zároveň. Zkoumal jsem motory a snažil se je opravovat. To mi zůstalo až do teď. V současné době provozuji autoservis. Motorismus je pro mě velká láska na celý život,“ řekl v rozhovoru.
Offroad vypadá jako váš velký koníček, jak jste se k tomuto motosportu dostal?
Před pár lety mi přišel do rukou časopis Offroad, kde byla nafocena offroadová auta a odkazy na videa ze soutěží. To mě zaujalo a začal jsem se o tento sport zajímat více. Pořídil jsem si závodní auto a od té doby závodím.
Jak dlouho jezdíte na soutěže?
Už to bude jedenáct let.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Na co jsem opravdu hrdý a myslím že právem, je titul mistra České republiky a titul mistra Evropy.
Máte svůj systém příprav na závody?
Tomuto koníčku dávám strašně moc. Jak veškerý svůj volný čas, tak i své srdce. Příprava je to nejdůležitější a musí být vždy stoprocentní. O tom, jestli se člověk umístí nebo ne, rozhoduje už jen štěstí.
Předpokládám, že jako automechanik si připravujete offroadové auto na závody sám. Ale přece jen, na soutěže se jezdí s navigátorem, angažuje se také do úprav vozu?
Ano, máte pravdu, společnost na závodech mi dělá můj kolega a dlouholetý kamarád Pavel Kubečka. Jezdíme spolu už druhou sezonu a skvěle nám to spolu klape. Na úpravě automobilu se podílíme oba dva.
Z mého hlediska se mi tento sport jeví jako velmi finančně náročný. Máte nějakého sponzora, nebo si vše financujete sám?
Sponzory samozřejmě mám. Bez nich by to ani nešlo. Sám bych to v žádném případě neutáhl.
Z pohledu mnohých diváků je offroad nebezpečný sport. Někteří při pohledu na krkolomnosti, které musíte na trati zvládnout, ani nedýchají. A to včetně mne. Stal se vám už nějaký úraz?
Karamboly se stávají skoro v každém závodě, ale já pořád říkám, že tento sport, ač to nevypadá, je bezpečnější než hokej či fotbal. Za celou svou jezdeckou kariéru jsem viděl jedenkrát rozbité čelo. Tehdy ještě nebyly povinné přilby, což se od těch dob samozřejmě změnilo.
Je tento druh sportu ryze mužskou záležitostí, nebo se v těchto kruzích pohybují také ženy?
Abych pravdu řekl, tak v České republice vídám na soutěžích jen muže, ale bývaly doby, kdy i u nás člověk mohl zahlédnout ženu za volantem offroadu. V Evropě je to jiné. Tam jezdí běžně i ženy. A mohu říci, klobouk dolů! Mají takový zvláštní cit jak pro řízení vozidla, tak i pro promýšlení tratě. Tu plánují úplně jinak než muži. Je zajímavé je pozorovat. Tomuto sportu většinou holdují ženy ze severských států, jako je například Norsko, Švédsko nebo Finsko.
Tento víkend probíhá v Krnovské roklině 1. závod o pohár klubu v Offroad trial. Naše krnovská trať patřila svého času k nejnáročnějším tratím v České republice. Je tomu tak i dnes?
Je pravda, že kdysi tomu tak bylo. Ale v současné době máme v České republice asi sedm tratí a každá má své specifikum. Například Kladenská trať je nesmírně náročná. Jezdí se ve starém lomu, kde je dost kamenitý povrch. Ale která je nejtěžší? To se říci opravdu nedá.
Jste jedním z pořadatelů Offroad trialu. Tyto závody probíhají v Krnově už bezpočet let. Je letošní závod něčím obohacen?
Ano určitě. Letos se mohou zájemci svézt na místě mého navigátora v našem voze. Mohou si vyzkoušet na vlastní kůži ten adrenalin, který zažívá na trati každý závodník.
Je něco, co byste rád vzkázal nebo popřál závodníkům účastnícím se letošního Offroad trialu?
Dejte do závodu všechno. Všem přeji hodně štěstí.