Začalo to zrušením sobotního prologu rozhodujícího o startovním pořadí do první ostré etapy. Vůz čínské závodnice Kuo Mej Ling s číslem 360 vjel mezi diváky a čtyři lidi těžce zranil. Martinu Kolomému v tu chvíli nejvíc záleželo na tom, aby byli všichni v pořádku, takže zrušení přijal s klidem.

„Prolog se nekonal, takže jsme si dali necelých 400 kilometrů přejezdu do Rosaria. Je to smutný a jen doufám, že budou všichni v pořádku," uvedl Martin Kolomý na stránkách týmu Buggyra.

Štěstí zraněným popřál i druhý pilot týmu Buggyra Jaroslav Valtr, kterého s Tatrou čeká na dakarské rallye premiéra. „Upřímně jsem se těšil, až Phoenixe proženu, takže jsem zklamaný. Chápu ale, že lidský život je nade všechno závodění.

Bohužel nás teď bude stát posun dopředu hodně sil a mnohem více času. Nedá se nic dělat, musíme bojovat," vzkázal Valtr.

Helikoptéry neměly šanci

Pokračování problémů na sebe nenechalo dlouho čekat. Hned v neděli 3. ledna přišla další nepříjemná zpráva. Český tým byl sice připraven na to, že bude při první etapě vydatně pršet, přívalové deště, které zatopily trať, však donutily pořadatele nejprve start odložit, nakonec zrušit etapu úplně.

Důvod byl jasný; kvůli deštivému počasí nemohly vzlétnout pořadatelské helikoptéry, které zajišťují bezpečnost závodníků.

Při této příležitosti Martin Kolomý zavzpomínal a na obranu pořadatelů vysvětlil, že helikoptéry jsou důležitou složkou závodu, především kvůli možným zraněním. „Já se zranil na Dakaru 2011 a vím, že bez vrtulníků to nejde. Sanitky by se k nám nedostaly. Jsem za to vlastně i rád, že etapu zrušili. Lepší, než kdyby se něco stalo a oni by nám nedokázali pomoct. Přesto mě to zrušení mrzí," vysvětlil Kolomý.

Situace v týmu

Mechanici mají ze zrušení prologu a etapy celkem radost. Nemají tolik práce a všechny závodní speciály jsou po dvou závodních dnech stále jako nové. Přesto by si všichni přáli, aby pořádný závod už konečně začal. Někteří členové týmu se už začínají nudit.

„Jsem docela spokojený, že se Martin stále drží na šestém místě. Teď ale vážně. My bychom potřebovali, aby už to začalo. Protože jak znáte Martina, on je sice kliďas, ale pokud je nevybitej, tak vymýšlí bejkárny. Prostě se už konečně potřebuje vybít," vtipkoval ve večerním bivaku ve Villa Carlos Paz David Vršecký z týmu Tatra Buggyra Racing.

Už je to spíš otrava

Navigátor Jaroslava Valtra, Josef Kalina, slaví již pětadvacátou účast na slavné soutěži. Také on byl zrušením etapy překvapen.

„Aby se stalo, že se hned první etapa zruší, to já nepamatuju. Prology, to ano, protože se dříve většinou jezdily v Evropě během zimy, takže jejich zrušení bývalo časté, ale první etapu jsem nezažil. Spíš než nedočkavost už je to lehká otrávenost.

S přípravami jsme trávili celý rok a místo, abychom závodili, tak se promenádujeme po dálnici, to je pro navigátora úplná nuda," postěžoval si Josef Kalina.

Počasí se moc nezlepší

Počasí by se v následujících dnech nemělo dramaticky měnit, což u našeho týmu vyvolává další obavy o průběh letošního Dakaru.

Druhá etapa vedoucí z Villa Carlos Paz do Termas Rio Hondo počítala ve své původní délce s 510 ostrými kilometry pro automobily a trucky. Ovšem v neděli pořadatelé rozhodli o jejím zkrácení na 387 kilometrů. Martin Kolomý se svým týmem na ní v pondělí odstartoval pět minut po třetí hodině odpolední.

Miriam Opletalová