Členové Czech Dakar Teamu se vraceli z Jižní Ameriky přes Paříž. V Ruzyni měl jejich letoun přistát včera v 19.50 hodin. Podle plánu se přímo z letiště měli účastníci letošní Rallye Dakar přesunout do České televize, kde připravovali rozhovor do Světa motorů a do pořadu Češi na Dakaru. Techniku letos nejúspěšnějšího českého týmu čeká měsíční plavba přes oceán.

Nadšení, ale také rozpaky

Radost Czech Dakar Teamu po dojetí do cíle v peruánské Limě bylo nelíčené. Není divu, když se stali Martin Kolomý společně s bratry Reném a Davidem Kiliánovými sedmými nejlepšími kamionisty na světě, výborný výsledek vyjel také jediný český motocyklista Jan Veselý. Přitom před zahájením nejnáročnějšího offroadového závodu na zeměkouli nebylo jasné, zda se tým vůbec zúčastní. Nakonec vyjel do Jižní Ameriky v omezeném počtu.

Šéf týmu Marek Spáčil potvrdil, že za úvahami byly finance. „Bohužel se setkáváme s tím, jak dokáže být společnost krutá. Pokud se daří vám i týmu, je vše růžové a krásné, okolí fandí a podporuje vás,“ řekl Marek Spáčil. Když se prý objeví nějaká zrada nebo smůla, štěstí se otočí zády a je zle. Společnost by člověka doslova zašlapala do země.

„Nerad bych své pocity paušalizoval,“ uvedl Spáčil, který si váží podpory fanoušků i sponzorů, ale současně se obává o budoucnost Czech Dakar Teamu.

„Samozřejmě, že věrní fandové existují a i několik partnerů, kteří nás podporují. Všem těmto lidem patří obrovské díky. Bez takových jedinců bychom na závodech byli jen stěží,“ uvedl Spáčil. Dodal, že pokud Czech Dakar Team v dohledné době nenajde silné partnery, bude muset sféru závodění, i přes nesporně kvalitní výsledky z mezinárodních soutěží v Asii, Africe i Americe, opustit.

Nadšení a urputnost jsou důležitými vlastnostmi, které do tohoto sportu bezesporu patří, ale bohužel nestačí k tomu být konkurenceschopnými bohatým týmům.

Výsledky týmu hovoří za vše

Martin Kolomý se svou posádkou a mechaniky ukázal, jak bojovat s konkurencí i bez velkého štěstí. V každé etapě se potýkal s nějakými technickými problémy a defekty. Jejich auto několikrát dojíždělo roztrhané od rozpadajících se pneumatik, které nejspíše svým stářím již nejsou schopny zvládat podobné extrémní zatížení. Startoval na pneumatikách starých tři roky, což může být příčina rozpadání při vyšších teplotách.

Celkem posádku potrápilo šest defektů a pětkrát se měnila hadice od turba. Když to spočítáme, zjistíme, že každý defekt a výměna hadice průměrně zabere nějakých dvacet minut času. To když odečtete od celkové ztráty času na vítěze, mohla být naše posádka i v první pětce. Jenže kdyby na Dakaru neplatí a štěstí přeje připraveným!

Také Jan Veselý odvedl kus dobré závodnické práce, přitom ani jemu se potíže nevyhnuly. Jen polovina motorkářů letos dojela do cíle a on byl mezi nimi. I když není profesionálním jezdcem, je obrovský srdcař s neuvěřitelnou výdrží.

Nepostradatelní jsou při Rallye Dakar mechanici, je na nich velká zodpovědnost, aby auto, či motorka dojela do cíle. Dřeli do rána i několik dní za sebou a přes den dospávali v závodních sedačkách při stovky kilometrů dlouhých přesunech do dalšího bivaku, aby tam nachystali zázemí pro zbytek týmu.