Akce se koná v rámci mezinárodního seriálu GPS Eurocup. Soutěž probíhá od 13. do 15. května již tradičně na krnovském letišti místního aeroklubu. Hlavní závod se bude létat v pátek a v sobotu, samozřejmě bude program upřesněn dle počasí.

Možná se někdo zeptá, o jakou plachtařskou soutěž se vlastně jedná? Organizátoři téhle soutěže se inspirovali „velkými“ skutečnými větroni a upravili pravidla pro možnosti modelářského provozu. Makety větroňů oblétávají trojúhelníkovou trať, která je vytyčena pomocí systému GPS. Obvod tohoto trojúhelníku je 2,4 km.

Každý model této modelářské kategorie má dnes na palubě GPS modul a prostřednictvím vysílače předává data z tohoto modulu pilotovi, který je vybaven kapesním počítačem. Pilot má tedy k dispozici souhrn všech potřebných údajů k optimální pilotáži svého modelu po trati vytyčené a zobrazené v jeho PDA.

Startuje se tak, že modely větroňů jsou vytaženy do výše cca 500 metrů motorovým modelem letadla, tzv. vlečnou. Motor vlečných letadel má objem i 160 kubíků a výkon až 15 koní. Cílem soutěže je co nejrychleji obletět s modelem co nejvíce těchto trojúhelníků. Ti nejlepší piloti dnes dosahují průměrné rychlosti přes sto kilometrů za hodinu a oblétnou i pět těchto trojúhelníků, tedy i 12 a více kilometrů.

Létají se kategorie Standard, kde mohou startovat modely nejvýše v měřítku 1:3. Dále se jedná o kategorii KTW s pomocným elektromotorem bez omezení měřítka, díky níž můžeme ve startovním poli vidět větroně s rozpětím okolo sedmi metrů. Třetí kategorií jsou nádherné modely historických větroňů, tak zvané Oldies.

Švýcaři se loni vytáhli

V loňském roce piloti ze Švýcarska ukázali všem přítomným skutečnou leteckou show, kdy byly ve vzduchu dva osmimetrové modely DuoDiscus s desetimetrovým větroněm Nimbusem najednou. Od velkých, opravdových větroňů je na obloze dělilo jen málo. Šlo o podívanou, která se jen tak nevidí, to potvrzovali přítomní modeláři i diváci. Mnoho návštěvníků muselo jet do Krnova i několik set kilometrů, přesto se nechali slyšet, že příště přijedou zase. Určitě je lépe vše vidět na vlastní oči nebo osobně vyzkoušet.

Po Švýcarsku, které je kolébkou tohoto soutěžního systému létání jsou Češi druhou nejpočetnější evropskou GPS enklávou. A také výsledky našich pilotů nejsou v evropském měřítku vůbec špatné. Krnovské letiště má velmi příjemné zázemí, kde se můžete občerstvit, dohodnout vyhlídkové lety, nebo jen tak obhlédnout letadla a létající modely. Kdo má zájem o leteckou modelařinu, určitě by neměl v pátek a v sobotu na krnovském letišti chybět.

Markéta Charousková