Euforie z loňských příznivých statistik dopravní nehodovosti na silnicích České republiky pomalu vyprchává. Minulý rok bylo hlášeno nejméně obětí od roku 1961. Vše zatím nasvědčuje tomu, že letos bude hůře. Svědčí o tom dosavadní statistické údaje za prvních devět měsíců letošního roku.

Na silnicích České republiky vyhaslo 410 životů, což je o 43 více než za stejné období loňského roku. Častěji se umíralo i v Moravskoslezském kraji. Hlášeno je osmatřicet obětí. Ve srovnání s minulým rokem to představuje nárůst o tři tragédie. V našem regionu přibylo i těžce zraněných, a to o pět na 171.

LÉTO

Na nepříznivé statistice se podepsaly mimo jiné prázdniny. Například v Moravskoslezském kraji v červenci zemřelo sedm osob. Za řadu nehod mohla nepozornost. Jako koncem července, kdy na takzvaném přechodu smrti v ulici Opavské v Ostravě-Porubě řidič (54) srazil chodkyni (74 let), která na místě zemřela.

„Řidič osobního vozu zřejmě plně nesledoval situaci v provozu,“ uvedla mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Pokorná. Chodci se během letošních prázdnin stali oběťmi mnoha dopravních nehod. V Hlučíně na Opavsku v srpnu osobní vozidlo zranilo dvě dívky. Automobil Ford Mondeo zastavil před přechodem, řidič za ním jedoucího nákladního vozidla však na situaci pozdě zareagoval a do fordu narazil.

I ZÁŘÍ

Vážné nehody z Moravskoslezského kraje jsou hlášeny i za září. Koncem měsíce v Kunčicích pod Ondřejníkem zemřel ve večerních hodinách chodec (77 let), který přecházel silnici mimo vyznačený přechod.

Zachytilo ho osobní vozidlo Škoda Octavia jedoucí ve směru na Frenštát pod Radhoštěm. Podle policie řidič nepřizpůsobil rychlost a za snížené viditelnosti srazil chodce. Policie případ šetří jako usmrcení z nedbalosti. Jedenačtyřicetiletý motorista nebyl pod vlivem alkoholu ani drog.

Na silnicích letos přibylo mrtvých i vážně zraněných

Čtyři mrtvé, z toho dvě děti, si v polovině července vyžádala nehoda u Bohuňovic na Olomoucku. Řidič felicie nedal při odbočování přednost protijedoucí tatrovce.

O měsíc později zahynuli čtyři lidé při srážce osobního auta a malého nákladního vozu u jihočeských Vodňan.

Obě nehody se tak výrazně zapsaly do letošní tragické bilance dopravních karambolů na tuzemských silnicích: od ledna do konce září při nich zahynulo už 410 lidí, což je o 43 více než ve stejném období loňského roku.

Smrtící hic i uzavírky

Proč letos obětí dopravních nehod výrazně přibylo?

„Velký negativní vliv na kondici nejen řidičů automobilů, ale i motocyklistů, chodců a cyklistů, mělo abnormálně teplé a suché počasí,“ říká Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti. „Na silnicích se pohybovalo velké množství pomaleji a hůře reagujících lidí. Navíc byli nervóznější a náchylnější k rizikovému a agresivnímu chování.“

K tragickým číslům podle něj přispěl i nezvykle vysoký počet uzavírek na tuzemských silnicích a dálnicích.

„Řidiči trávili neplánovaně mnoho času v kolonách. Řada z nich pak doháněla ztracený čas. Šoféři navíc objížděli rekonstruované úseky dálnic po silnicích nižších tříd,“ poznamenává Budský, bývalý šéf Besipu. A jak vyplývá z údajů Centra dopravního výzkumu, pravděpodobnost usmrcení při nehodě se na silnicích první třídy zvyšuje ve srovnání s dálnicemi více než 3,5násobně.

Ostatně to dokládají i statistiky za prvních devět měsíců letošního roku: zatímco na dálnicích zahynulo 25 lidí, na „jedničkách“ to bylo 146 účastníků silničního provozu.

Kdo zabíjí nejvíc

Největšími zabijáky zůstávají i letos řidiči motorových vozidel. „Zavinili 82,6 % dopravních nehod, při nichž přišlo o život 377 osob, což představuje nárůst usmrcených o 40 osob,“ píší v analýze policejní statistici.

Řidiči osobních aut jsou zároveň nejčastějšími oběťmi smrtelných karambolů, letos jich zemřelo už 148. Následují je chodci (79 obětí), motorkáři (77) a spolujezdci v osobácích (56 zemřelých).

Nejčastějšími příčinami tragických nehod způsobených řidiči motorových vozidel jsou nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (66 usmrcených) a vjetí do protisměru (64 obětí).