Nedávno se na krásně opraveném nádraží Krnov Cvilín setkali zástupci parlamentu, kraje, města a Správy železnic. „Právě takto se mají opravovat historické objekty,“ uvedl při stříhání pásky generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Laici i odborníci mu tleskají a dávají za pravdu.

Nádraží Cvilín je opravdu krásný příklad citlivé modernizace s respektem k historii.Na stejné trati najdeme také nádraží Dětřichov nad Bystřicí. Čítanková ukázka šílené rekonstrukce, která za miliony ze státního rozpočtu přeměnila historickou budovu na parkoviště. Odstrašující příklad. Přesně tak se to nemá dělat. Jak se vlastně zrodil nápad bourat historické dětřichovské nádraží?V roce 2016 převzala všechna česká nádraží SŽDC (předchůdce dnešní Správy železnic). Souběžně s tím na idnes proběhla fotoanketa

„Nejošklivější česká nádraží: budovy zralé na demolici a skanzeny komunismu“. Fotografii nádraží Dětřichov nad Bystřicí do soutěže poslal pamětník Petr Dobiáš s komentářem: „Lze usuzovat, že za posledních 50 let se na údržbu nedala ani koruna.“Přesně za rok ministr dopravy Dan Ťok (ANO) veřejnosti představil "Program rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží pro roky 2018-2022". U Dětřichova nad Bystřicí měl poznámku: "celková rekonstrukce, možná demolice". Nakonec byla realizována "celková rekonstrukce historické výpravní budovy". Tímto eufemismem Správa železnic označila demolici a následnou stavbu parkoviště.

„Nádraží jen hyzdí obec. Byla ostuda, když se objevilo mezi 20 nejhoršími nádražími v Česku. Jsme rádi, že půjde dolů. Desítky let se do budovy neinvestovalo,“ vysvětlil místostarosta Dětřichova Jiří Dobrovič, jak anketa idnes v roce 2016 místním občanům zhnusila nádraží plné autentických prvků z dob Rakouska Uherska. Soutěž o nejhnusnější české nádraží byla prvním důvodem, proč zastupitelé Dětřichova s demolicí souhlasili. Tím druhým bylo rozšíření hoaxu o hrozícím zřícení dětřichovského nádraží. Fasáda sice byla ošuntělá, ale k vážnějšímu narušení statiky nedošlo.V roce 2007 vznikla soutěž o titul Nejkrásnější nádraží ČR.

Výsledky se slavnostně vyhlašovaly v Senátu. Soutěž měla ukázat, že spousta ošuntělých železničních stanic a zastávek je sice nedůstojném a neutěšeném stavu, ale neztratila genia loci. „Personál se o jejich prostředí vzorně staral nad rámec svých povinností. Díky soutěži se pak dozvídal, jak veřejnost tuto snahu oceňuje. Soutěž byla poděkováním těmto lidem za péči o svou stanici, a tedy o majetek země spravovaný státní organizací. Poutala pozornost veřejnosti, pro vítěze hlasovaly tisíce lidí,“ uvedli organizátoři v rozlučkovém dopise.

"Současná správa železnic už nemá zájem být partnerem projektu. Soutěž ztratila smysl,“ uvedli organizátoři.Soutěž byla jednou z posledních možností poukázat na krásu nádraží dřív, než dojde k realizaci devastačních projektů. Jak by to vypadalo, kdyby cestující zvolili nejkrásnějším nádražím roku 2020 třeba Valšov, kde Správa železnic už vystěhovala nájemníky drážních bytů, aby mohla zahájit demolici dobře zachovalého bytového fondu.