Nebýt Aulehlovy posedlosti zaznamenávat do všech detailů realitu všedního dne, asi by naši zkušenost se socialismem, sovětskou okupací a životem v pohraničí přelakovala nostalgie na růžovo. Mistr Aulehla zakonzervoval epochu, která zrodila naši současnost.

Snad je to náhoda, že Sudetská kronika vyšla přesně tři roky od požáru Karnoly, který naopak obrovskou část naší kolektivní paměti vymazal. Po zániku Karnoly zůstal nejdůležitějším dědictvím krnovského textilnictví film Housata z roku 1979, který televize několikrát ročně reprízují. Nejde jen o realistický krnovský internát plný textilních učnic se soudružkami vychovatelkami. Po boku herců se objevují skuteční Krnované, na které bychom neměli zapomenout. Textilák a učitel Herbert Palička v Housatech hraje sám sebe, a legendární ochotník a loutkoherec Pavel Návrat hraje žoviálního dědka, který v Karnole laškuje s děvčaty.

Paličkovi bylo 12 let, když v lednu 1945 v Kostelci viděl na vlastní oči pochod smrti vězňů z Osvětimi. Pavel Návrat se vždy cítil Čechem, ale po odtržení Sudet jako rodák z Hlučínska automaticky dostal německé občanství a v červnu 1941 narukoval do wehrmachtu. Při operaci Barbarossa jako zdravotník a spojař došel až k Moskvě. Zažil ústup, zranění, tyfus, americké i sovětské zajetí. Domů se z války vrátil po 13 letech.

Tohle všechno je Sudetská kronika. Naše kronika.