Krnovští farníci jako první obnovili vítání milosrdného římského vojáka na koni. Martinovi, který je patronem Krnova, starostka předávala klíče od bran a ujistila ho, že město dělá sociální politiku a myslí na charitu. Martin se rozdělil o svůj vojenský plášť s žebrákem a připil si vínem s děkanem i se starostkou, neboli se zástupci světského i duchovního stavu.

Svatý Martin v Krnově

Když svatomartinská tradice pronikla do médií, chopily se jí obchodní řetězce. Sociální podstatu legendy nahradily gastronomií. Výsledkem je imperativ: 11. listopadu se sluší a patří jíst husu a koštovat mladé víno. Zatímco husy letos byly beznadějně vyprodané a poptávka roste, prodej svatomartinského vína dosáhl zenitu, stagnuje a klesá. Co je příčinou?

Rýmařovský pivovar Morous letos zval na svatomartinské husí menu s varováním, že víno k němu nedostanete. Morous předal pivnímu národu poselství: k tučné huse patří pivo. Copak jsme Francouzi, abychom husu kombinovali s vínem? Také další pivovary už vaří svatomatinské speciály.

Karel Polišenský a jeho Morous

Legendu o asketickém milosrdném Martinovi marketingoví kreativci remasterovali na trojici listopadových gastro rozkoší: husa, pivo, víno. Je lepší než archaická křesťanská legenda?