Po kolejích došli k seřadišti rozstřílených tanků s dírami v pancíři. Vše bylo na svém místě, jako kdyby si vojáci jen odskočili. Vzpomínal, jak se coby elektrikářský učeň v roce 1949 podílel na rekonstrukci Střeleckého domu.

Viděl čerstvě osekané erby, aby už nepřipomínaly šlechtu ani německé osídlení Krnova. Vzpomínal i na pomník sestřeleného sovětského letadla, který vybudoval pan Křípal u Bližcické ulice vedle kráteru, kam dopadlo.

Zapsal jsem jeho úžasný příběh o ztracených a nalezených plánech Střeleckého domu. O letadle jsem mluvil s několika historiky, ale nebyla to pro ně nová informace. Jeden fanoušek historie tam marně hledal zbytky letounu s minohledačkou.

Odborníci znají na Krnovsku víc letadel, která čekají na objevení. Měl jsem obrovskou radost, když loni letecké muzeum ze Suchdolu nad Odrou za osobní účasti pana Nálepy našlo a vyzvedlo Šturmovik.

Iljušin Il-2 neboli Šturmovik je bitevní letadlo, které nasadila sovětská armáda také do Ostravské operace. Místo dopadu Šturmoviku se podařilo objevit na trase budoucího obchvatu Krnova díky vzpomínkám Jiřího Nálepy.

Psal jsem o tom nedávno v souvislosti s vykopávkami na obchvatu. Po letech mě pan Nálepa navštívil zas. Zlobil se, že informaci o letadle říkal nejen mně, ale i na radnici. Kontakt na letecké muzeum si ale musel najít sám. Přiznávám. O Šturmoviku jsem věděl pět let před jeho objevením, ale netušil jsem, jak mám s tou informací naložit.